Snäv påfart utpekad trafikfara

Utfarten byggdes om för att värna säkerheten. Enligt många trafikanter blev utfallet precis tvärtom. ”Olyckan gångna helgen exemplifierar misslyckandet”, säger företagaren Håkan Björkman.

UTFART. Det är trångt, det är snävt och tajt att ta sig ut i den snabba trafiken på E4 för alla trafikanter från Norrfjärdenshållet med sikte mot Piteå.

UTFART. Det är trångt, det är snävt och tajt att ta sig ut i den snabba trafiken på E4 för alla trafikanter från Norrfjärdenshållet med sikte mot Piteå.

Foto: Gunnar Westergren

NORRFJÄRDEN2016-10-21 16:15

Den hårt trafikerade E4:an förbi Norrfjärden har getts en ordentlig ansiktslyftning.

Trafikverket har plöjt ner miljoner för att skapa en trygg 2+1-väg med planfria korsningar. Säkerhetstänket har löpt som en röd tråd genom satsningen.

– Det är ett fantastiskt jobb som är nedlagt. Men på en punkt har Trafikverket snubblat på mållinjen, konstaterar Håkan Björkman, företagare med vd-roll på Villa Varm i Altersbruk.

Vi står i korsningen där all trafik från Norrfjärdenshållet är hänvisade att svänga höger, för att ta sig ut på E4 i riktning mot Piteå.

– Titta så trångt! Det är näst intill en 90-gradig tvär kurva, typ som en vanlig korsning. För många större fordon, långtradare och bussar är det omöjligt att ta svängen ut på E4 utan att komma över på det vänstra körfältet, där bilar kommer farande i 110 km/h.

– Påfarten är alldeles för snäv och på tok för snålt tilltagen, menar Björkman.

Åtskilliga svarta däckspår i asfalten vittnat om ekipage som genat över målade spärrlinjer för att trixa sig in i påfartsfilen ut på E4.

En hålighet i gruset, direkt mot asfalten, ger besked om alla fordon som genat på insidan i den snäva kurvan för att uppnå samma syfte.

– Hur tänkte den som planerade den här utfarten? Resultatet kan inte annat än underkännas.

Håkan Björkman är långt ifrån ensam i sin kritik mot nämnda utfart.

Insändare och kommentarer i PT och på webben har lyft fram samma problematik. Flera långtradarchaufförer som PT träffade på parkeringen utanför den intilliggande bensinmacken gav ett samstämmigt negativt omdöme över den snäva, trånga utfarten och påfarten.

– Bristerna kan inte bottna i någon kostnadsfråga. Hade Trafikverket sparat all asfalt efter vägrenen som man nu istället valde att fräsa bort hade det funnits ett färdigt utrymme för en bredare bättre utfart, säger Håkan Björkman.

– Jag har reflekterat över svårigheterna för många trafikanter i korsningen och tyvärr är risken stor att fler olyckstillbud kommer att inträffa, liknande det gångna helgen där ett utkörande fordon krockade med en bil som kom längs E4.

– Det borde inte vara så svårt att planera och konstruera en säker utfart. Det finns ju hur många exempel som helst att ha som mall. Men här har det inte blivit bra och det borde Trafikverket åtgärda snarast, anser Håkan Björkman.

LÄS OCKSÅ: "Krock i Norrfjärden"

WEBB-TV

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om