Skolprojekt höjer resultaten

De senaste åren har Porsnässkolans niondeklassare höjt sina betyg, resultat som ligger inom ramen för det projekt som pågår i Norrfjärden där syftet är att peppa elever och lärare till bättre resultat.

Höjt. "Niondeklassarna har höjt sina resultat. Men arbetet med att peppa eleverna måste gå vidare", säger Porsnässkolans rektor Sara Rönnbäck.

Höjt. "Niondeklassarna har höjt sina resultat. Men arbetet med att peppa eleverna måste gå vidare", säger Porsnässkolans rektor Sara Rönnbäck.

Foto: Tommy Norin

NORRFJÄRDEN2016-06-20 21:06

– Jag tycker att jag fått fin respons från eleverna. De har varit motiverade, säger Sara Rönnbäck, rektor vid Porsnässkolan.

Den är en av de skolor i Norrfjärdens skolområde som senaste två åren arbetat med ett utvecklingsprojekt som syftar till att ta fram en handlingsplan. Den ska ange metoder och mål för hur skolorna ska kunna höja kvalitén i arbetet och nå bättre resultat. Arbetet sker i samarbete med lärarutbildningen vid LTU.

– Uppdraget kommer från Barn och utbildningsnämnden, förklarar Lena Lidström, rektor förr Backgårdsskolan och Alterdalens skola.

Samtliga skolor, från förskola upp till nionde klass har involverats där Sara Rönnbäck tar upp exempel på vad som gjorts.

– Vi har arbetat med delaktighet och inflytande för elever, fört många samtal med lärarlaget, för att alla ska kunna prestera på topp, säger rektorn.

Hon ser att skolorna i Norrfjärdens skolområde ligger resultatmässigt sämre till jämfört med andra skolområden. Det är därför BUN vill se en handlingsplan för hur resultaten ska bli bättre. Niorna sticker dock ut. De har höjt sina betyg de senaste tre åren.

– Men arbetet med att peppa eleverna måste gå vidare. Det räcker inte med att man kommer in på gymnasiet. Vi vill att de ska prestera på topp, säger Sara Rönnbäck.

Hon pekar på att en tidsbegränsad satsning är ingen mirakelmedicin för att förbättra resultat.

– Projektet har hjälpt till, men detta är ett långsiktigt arbete där det är viktigt att de elever som lämnar förskolan har god kunskap vad gäller matematik och att kunna skriva och läsa, säger rektorn.

Hon är en av fem ledare inom Norrfjärdens skolområde som arbetat med det projekt som fortsätter i ytterligare tre år. Måndag mötte de samtliga pedagoger i området, för att summera arbetet, presentera resultat där skolorna valt olika utvecklingsområden.

– Ett att vi tagit fram en vision över vad vi vill uppnå, ett annat handlar om att höja kvalitén, och vi har startat en skolutvecklingsgrupp, säger Lena Lidström, rektor för Backgårdsskolan och Alterdalens skola.

– En viktig del är att se på vad man gör, utvärdera det och dra slutsatser, säger Inga Johansson, förskolechef i Rosvik.

I projektet ingår också att ta fram en ny plan för elevhälsan och rektorerna och förskolecheferna har "drillats" i hur man utvecklar ett bra pedagogiskt ledarskap. Skolorna har också arrangerat föreläsningar för föräldrar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om