Borrjobb som rör vattenbrunnar och bergvärme är företagets specialitet.
Men Norrfjärdens Brunnsborrningar har även utvecklat en egen nisch - som blivit eftertraktad bland underhållstörstande järnverk världen över.
- Såvitt jag förstår är vi tämligen ensam med den här tekniken, säger vd Mikael Lindgren.
Underhållsjobb
Allt började med en udda förfrågan från SSAB i Luleå; en fundering om ett underhållsjobb vid en av fabrikens stora masugnar.
Mikael Lindgren beskriver det som "en chansning, ett slags test".
- Då och då behöver järnproduktionen stoppas för översyn av masugnen. Vid stoppen finns alltid betydande mängder bottensatser av flytande järn som måste ut i någon form, berättar han.
Tungt och tidskrävande
Vanligtvis har dessa bottensatser fått stelna, för att senare sprängas eller skäras bort.
- Det är en komplicerad process. Ett tungt, riskabelt och väldigt tidskrävande jobb. En stillastående masugn kostar dessutom tiotals miljoner kronor per dygn i produktionsbortfall, säger Lindgren.
Men Norrfjärdens inhopp på scenen har, sim-salabim, förvandlat själva tömningsprocessen till ett endast tre timmar långt förlopp.
Leder ut bottensatsen
- Med specialborr gör vi ett hål nertill genom masugnens två meter tjocka tegelvägg och leder ut bottensatsen av 1 500-gradig flytande järnmassa via en specialränna.
Det flytande järnet leds ut till en bädd av torr sand - med formen av en upp-och-ner-vänd chokladkaka. Då massan stelnat kan järnbitarna brytas itu för återanvändning.
- Själva borrhammaren och borrkronan förintas i sluttampen av hettan, men de hinner riva upp en tillräckligt stor öppning innan de blir obrukbara, säger Mikael Lindgren.
Succé direkt
Första borrjobbet på SSAB i Luleå gjorde succé. Ryktet om framgången spreds snabbt till ett järnverk i Holland - som kontaktade Norrfjärdensföretaget.
- Vi anlitades för ett jobb även där, och sedan fick järnverket i Oxelösund nys om tekniken via holländarna. Då åkte vi dit också. Därefter har vi gjort liknande jobb vid järnverk i Kanada, Italien, Holland ytterligare en gång, och nu senast i april i Indien.
Argentina nästa
- Den fem ton tunga utrustningen är nu på väg med flyg från Indien till Argentina. 200 000 kronor kostar transporten. Det är fem gånger dyrare än att skeppa utrustningen per båt, men detta tar för lång tid för att vara görligt.
I mitten av juli är vi fyra man från företaget som flyger till Buenos Aires för att tömma en masugn på plats.
- Även om själva tömningen bara tar tre timmar behöver vi en vecka på oss för för- och efterarbete. Det är en stor säkerhetsapparat runt jobbet eftersom vi hanterar 1 500-gradigt flytande järn, säger Lindgren.
Guldkant
på tillvaron
Efter jobbet i Argentina blir sannolikt nästa utlandsuppdrag i Colombia. En kontakt har redan etablerats.
- Det är otroligt hur ryktet om vår existens sprids över jordklotet, utan att vi gjort minsta reklam för oss själva.
- Fortfarande är borrjobben kring energi och vatten den avgjort största biten för oss. Men uppdragen utomlands har självklart ett stort mervärde och ger en hel del tillskott i kassan, säger Mikael Lindgren utan att nämna några summor.