Trafikvolymen avgör vilken typ av väg som är lämplig och Transportstyrelsen bestämmer vilka fordon som får köra på de olika vägtyperna.
På mötesfri 2+1-landsväg, som det är mellan Öjebyn och Norrfjärden, är det fritt fram för epatraktorer och det har Trafikverket inga åsikter om.
Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Brith Fäldt ser vissa problem med epatraktorer på E4.
– Det blir ju lätt stopp. De ligger och puttrar och bygger köer på Bergsviksbron. Det är klart att det blir ett irritationsmoment.
Säkerhetsmässigt?
– Jag skulle nog föredra att de kör epa i stället för en moppe om det är ute på E4.
Piteå kommun har sagt ifrån sig ansvaret för Gamla Riks 13 (enskild väg) vintertid.
– På sommaren gör vi en del underhåll. Vi har ingen budget för det, men vi tar från vår vanliga driftbudget efter som det är en Sverigeled, säger Roland Berg på Teknik och gator.
Enligt vägföreningens ordförande Björn Töyrä har BDX och Swerock tagit på sig att ploga vägen.
– De åker inte ut och skottar varje gång det snöar, men jag tycker de har gjort ett hyfsat jobb hela vintern, säger han.