– Vissa kanske lär sig mer genom att använda papper och penna, men jag lär mig enklare på datorn, säger Josefina Blomqvist, 12 år som ser många fördelar med att ha en egen dator på skolan.
– Det blir enklare att hålla koll på uppgifter och att spara ner saker.
– Det känns bra! Man behöver inte använda papper och penna lika mycket nu, säger klasskompisen Edwin Nyström, 13 år.
När klassen har geografi använder de sig av datorn och ett program för att lära sig var städer och länder ligger i Europa.
– Innan hade vi gjort det på det vanliga sättet, med papper och penna, säger Beatriz Lindgren, SO-lärare som ser fördelar med datorerna i klassrummet, men vill samtidigt inte sätta för stor tilltro till vad de kan åstadkomma.
– Jag kommer inte att göra några omvälvande strukturförändringar i min undervisning, utan ser mer datorn som ett hjälpmedel. Eleverna måste ändå göra jobbet själva, göra läxorna och plugga till proven.
Efter höstlovet började kommunens it-avdelning att dela ut de totalt 1 500 datorerna till högstadieeleverna i Piteå kommun.
De 220 eleverna på högstadiet på Porsnässkolan fick sina i torsdags förra veckan.
– Eleverna hade verkligen längtat, det var som julafton, säger Linda Andersson, rektor.
De tidigare datasalarna och lånedatorerna på Porsnässkolan känns nu långt borta. När PT går med Linda Andersson genom högstadieskolan sitter elever lite överallt i soffgrupper och på bänkar med sina datorer uppslagna.
– Det är en ny värld! konstaterar hon.
Ett av Socialdemokraternas löften inför kommunvalet i Piteå 2014 var alla elever i årskurs sju, åtta och nio i Piteå kommun skulle få en egen dator. Den här hösten har det blivit verklighet (se faktarutan).
– Det känns jättekul! Dels så underlättar de mycket i undervisningen, dels behöver de elever som har behov av särskilt stöd inte känna sig lika utpekade längre, säger Linda Andersson som ser tillgången till datorer för eleverna som en demokratisk fråga.
– Det handlar om att kunna ta del av samhället fult ut, så det är en jätteviktig satsning som politikerna och kommunen gör. Det är verkligen dags nu.
De farhågor hon ser är att eleverna nu blir ännu mer uppkopplade. Att kränkningar via nätet förekommer är också ett faktum. Inför digitaliseringen har Porsnässkolan jobbat mycket med värdegrundsarbete och elevernas hälsa.
– Men det är aldrig datorn eller mobilen som kränker någon, utan det är personen bakom. Det handlar om hur vi vill bli bemötta, det är sådant som sätts på sin spets nu.