Bortglömd packning orsakade stora problem för OKQ8

Fyra personbilar och en traktor har tankat vattenblandad diesel på OKQ8 i Norrfjärden. Enligt distriktschefen Mikael Gustavsson glömdes en packning när stationen byggdes om i höstas. "Tänk vad en saknad packning för 50 kronor kan orsaka", säger han.

En bortglömd packning för 50 kronor orsakade stora problem för OKQ8 i Norrfjärden. Vatten rann ned i dieseln och fem fordonsägare som tankade fick motorstopp. Nu blir händelsen en försäkringsfråga för de inblandade.

En bortglömd packning för 50 kronor orsakade stora problem för OKQ8 i Norrfjärden. Vatten rann ned i dieseln och fem fordonsägare som tankade fick motorstopp. Nu blir händelsen en försäkringsfråga för de inblandade.

Foto: Mikael Gustavsson

Norrfjärden2023-04-15 09:30

I höstas invigdes den nya pumpstationen i Norrfjärden. Man hade då rivit intilliggande byggnader och gjort om bensinmacken till en automatstation. 

För cirka två veckor sedan upptäcktes problem med dieseln och fyra personbilar och en traktor som tankat på OKQ8 fick motorstopp. En bilist som tankat tog sig bara 30 meter innan motorn stannade.

– Vi har fått in smältvatten i dieselcisternen och det är ett elände. Om det hade hänt på en mack som var 30-40 år gammal är det en sak, men den här är helt nybyggd. Den blev klar i september och allt är nytt så det känns väldigt irriterande, säger Mikael Gustavsson.

OKQ8 stängde av dieseltankningen på pumparna och pumpade ur all vattenbladad diesel och körde bort det till Haraholmen där man kan lämna kontaminerat bränsle.

– All diesel och vatten är bortkörd, men tyvärr har ledningen till den nedre pumpen frusit eftersom det kommit in vatten. Just nu kör vi en markvärmare för att tina sugledningen, säger Gustavsson.

Bensinmacken har två pumpar med dubbla sidor så fyra bilar kan tanka samtidigt. Alla kvaliteter finns på varje pumpsida, men det är bara dieseln som drabbats av vatteninblandning.

– Allt är egentligen orsakat av den mänskliga faktorn. Man har glömt en packning till nivåmätningen på dieseln och när smältvatten rinner på asfalten kommer det ned i pejlbrunnen som det heter och när det inte är tätt rinner vattnet ned i cisternen, säger Mikael Gustavsson.

De fem fordon som drabbats av vatten i motorn ska vara åtgärdade. Kostnaden för rengöring och eventuella reparationer blir en försäkringsfråga.

– Det blir en jättedyr historia totalt sett. Jag gör en anmälan till vår försäkringbolag och respektive fordonsägare anmäler till sitt och sedan görs det upp mellan försäkringbolagen. I vår tur blir det krav mot entreprenören som byggt om anläggningen, felet har gjorts av dem, säger distriktschefen.

När ledningen har tinats upp suger man upp allt vatten och rengör med fräsch diesel innan man fyller upp med nytt bränsle.

– Dieselpumparna är stängda över helgen. Det som hänt är jättetråkigt för den här stationen som kommit igång riktigt bra. Tänk vad en saknad packning för 50 kronor kan orsaka, man kan inte fatta hur mycket extrajobb det har blivit, säger Mikael Gustavsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!