Förra gången paramotorflygare passerade över hans gård tog han kontakt med klubben och blev då lovad att det inte skulle ske igen. Men det gjorde det.
– Förra fredagen dök sex skärmflygare upp igen och flög rakt ovanför våra kupor.
Det är en känslig tid för bina när sommaren går mot sitt slut och man bör undvika att stressa dem i onödan, menar Thorbjörn Larsson.
– Risken är att drottningen lämnar kupan. Man investerar ju en del pengar i detta så man vill ju vara försiktig och göra vad man kan för att samhällena ska överleva, säger Thorbjörn som tappat samhällen tidigare.
Han har ingenting emot skärmflygare men vill absolut inte ha dem dånande över sin gård.
– De har encylindriga motorer som smäller ganska hårt, avgasröret går ju rakt ner mot marken så det blir ett hiskligt oljud av ljudtrycket, menar han.
Enligt Luftfartsstyrelsens föreskrifter från 2007 får en flygskärm med motor inte underskrida en höjd av 50 m över marken utanför tätbebyggt område. Vid flygning på lägre höjd krävs ett skriftligt tillstånd från markägare.
Svenska skärmflygförbundet konstaterar också att "paramotorflygning är flygning med en maskin som alstrar ljud och som väsentligen kan störa" och att paramotorflygning därför kräver "gott omdöme och mycket hänsyn gentemot omgivningen". Lägsta flyghöjd över tät bebyggelse är 300 meter. Men vad som är "tät bebyggelse" är oklart.
– Det finns ingen klar definition av begreppet men vi rekommenderar alla som störs av lågt flygande skärmflyg att kontakta Transportstyrelsen så utreder vi förhållandena, säger Christer Fridell, flyginspektör på Transportstyrelsen.
Han säger att varje skärm också har ett nummer som man kan notera.
– Kan man inte läsa numret är det inte troligt att de flyger för lågt, konstaterar han.
Bahman Honarjou, representant för skärmflygsektionen i Piteå flygklubb, berättar att man varje år flyger längs Alterälven i samband med kräftfisket och att det brukar vara ett uppskattat inslag bland kräftfiskarna.
Han beklagar att Thorbjörn Larsson störts av flygningen.
– Enligt flygloggen var vi på 100 meters höjd. Men vi är alltid hörsamma mot klagomål och det är absolut inte vår avsikt att störa. Jag har pratat med honom tidigare och lovat att inte flyga där mer men det var olyckligt att vi inte hade den exakta adressen. Det ska vi kolla upp nu.