– Vi spelar en stor roll i samordningen så vi måste vara duktiga och bli bättre på effektivisera kollektivtrafiken. Vi kan göra det genom att kostnadseffektivisera men också genom att göra det mer attraktivt för resenären med kollektivtrafiken och där skapar förseningar problem, säger Mats Aspemo, chef för RKM samt vd för Länstrafiken i Norrbotten.
RKM drivs i dag som ett kommunalförbund och ägs till hälften av Norrbottens kommuner och hälften Region Norrbotten. Uppdraget är att medverka i lokala, regionala och nationella nätverk som skapar förutsättningar för en fortsatt utveckling och hantering av kollektivtrafiken. Organisationen har nu fått ett uppdrag att se över trafiksamordningen under 2021.
– Nu startar vi ett större projekt där vi ska rita om hela trafikkartan till hösten. Vad det innebär vet vi inte än så länge men vi räknar med att kunna presentera mera konkreta förslag framåt hösten, säger han.
Han påpekar däremot att det kommer vara svårt att göra något tågförseningarna då det uppdragets sköts på nationell nivå och även beror på industritrafik som malmtransporter.
– Tågtrafiken på enkelspår är känslig. Det kan leda till förseningar och då drabbas övergången till andra trafikslag. Det måste klaffa men ibland är det lätt att följdförseningar får fokus istället för det ursprungliga problemet får fokus. Vi tror att arbetet till hösten kommer att skapa förbättringar, säger Aspemo.