Bland de skadade var 142 personer svårt skadade och 1 108 lindrigt skadade. Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen.
Elva av de omkomna personerna hade färdats i personbil, tre på motorcykel, tre i lastbil, två återfinns under kategorin övrigt. Singelolyckor var under september månad den vanligaste olyckstypen med fyra omkomna. Korsnings- och upphinnandeolyckor, med tre respektive två omkomna, var de näst vanligaste olyckstyperna.
Av de som omkom i september var två kvinnor och 17 män.
Sverige har sedan 2007 som mål att antalet omkomna i vägtrafikolyckor ska halveras till 2020. Det innebär att antalet omkomna i trafiken då inte får överstiga 220.
Statistiken visar att den positiva trafiksäkerhetsutvecklingen sedan 2010 stagnerat. "När utvecklingen över de senaste åren studeras i förhållande till målet om max 220 dödade i vägtrafiken år 2020 ser det inte ut som att målet kommer att nås om man inte sätter in ytterligare åtgärder utöver de redan planerade", skriver Transportstyrelsen.
75 personer omkom i mötesolyckor och 2 i omkörningsolyckor. Mötesolyckor är den olyckstyp som haft störst ökning under 2018, när 32 personer fler omkom på det sättet än under 2017.
61 av de 77 omkom på statliga vägar där hastighetsbegränsningen är mellan 70 och 90 kilometer i timmen.
Från januari till och med september i år har 16 personer omkommit i trafiken i Norrbotten. 44 har skadats svårt och 256 har skadats lindrigt.