Till detta går Trafikverkets miljarder

Förslaget: En halv Norrbotniabana, säkrare vägar, förstärkt Malmbana till Luleå och en miljardsatsning på Luleå hamn.

VINNARNA. Bland de största satsningarna i förslaget återfinns byggandet av halva Norrbotniabanan och miljardmuddringen av farleden till Malmporten i Luleå Hamn. I bild: Helena Eriksson, regiondirektör på Trafikverket Nord.

VINNARNA. Bland de största satsningarna i förslaget återfinns byggandet av halva Norrbotniabanan och miljardmuddringen av farleden till Malmporten i Luleå Hamn. I bild: Helena Eriksson, regiondirektör på Trafikverket Nord.

Foto: David Carr/Norrbottensmedia

Norrbotten2017-08-31 19:05

Den nationella transportplanen för Sveriges infrastruktur har nu presenterats i detalj. Det är Trafikverkets förslag till regeringen på hur 622,5 miljarder kronor ska användas i all form av trafik fram till 2029. Hela förslaget kan justeras av regeringen innan det klubbas våren 2018. Dessutom tas en ny plan fram vart fjärde år.

333 miljarder läggs på nysatsningar. Sju procent av den kakan går till region nord – Norrbotten och Västerbotten. Det är en ökning fyra procent jämfört med förra planen.

Satsningar på järnvägen präglar planen. Det enskilt största projektet i norr är förslaget om börja bygga halva Norrbotniabanan under planperioden fram till 2029. Drygt 13 mil spår mellan Umeå och Skellefteå till ett värde av cirka 13 miljarder kronor. Tidsplanen är byggstart 2018 för den första etappen: Umeå – Dåva. Det förutsätter att planen klubbas.

– Det känns jättepositivt att få igenom sträckan till Skellefteå i planen. Det bådar ju gott för kommande etapper sen, säger Helena Eriksson, nytillträdd direktör i Trafikverkets Region Nord.

Malmbanan föreslås få ett ansiktslyft för att kunna hantera mer trafik. Men det blir inget dubbelspår till Riksgränsen som LKAB hade hoppats på. Möjligen kan spårets första tre mil till Rautas bli dubbelspåriga – om regeringen beslutar att skjuta till tio procent mer i budgeten.

Istället är planen att förstärka södra delen av banan till Luleå för tyngre transporter. Vikten föreslås höjas till 32.5 ton, något som redan har testats i mindre omfattning. Det motsvarar cirka tio procents mer malm per tåg.

– Det ökar också kapaciteten i närtid. Skulle man bygga dubbelspår kan det ta 10 till 20 år, säger Mikael Lindholm, enhetschef för vägunderhåll.

Luleå drar en vinstlott i förslaget. Ett förslag är att satsa cirka 1,3 miljarder på att muddra farleden in till Luleå hamn.

– Om vi tittar på fartygen i dag som kan komma in är det cirka 55 000 ton per styck. Men genom den här satsningen kan man öka volymen till 160 000 tons fartyg, säger Helena Eriksson.

Dessutom föreslås en stor bangårdsombyggnad i centrala Luleå. Det öppnar upp mark för bostäder och byggandet av Luleå resecentrum.

Utöver detta finns bland annat flera satsningar på mer underhåll av landsbygdsvägar och Stambanan. Dessutom ska E10 och E4 bli trafiksäkrare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!