Swedish Lapland prisas

Swedish Lapland prisas för sin nya sajt. "Placeringen blir ett kvitto på att det vägval vi tog under 2016 var ett riktigt beslut", säger Johanna Ögren, marknadsansvarig.

Erika Mattsson, vd Swedish Lapland.

Erika Mattsson, vd Swedish Lapland.

Foto: Sabina Nilsson

Norrbotten2017-03-08 15:24

Varje år utser Internetworld Sveriges hundra bästa sajter och swedishlapland.com rankas topp fem i kategorin "Turism". Bara en annan destinationssajt kvalade in, och det var goteborg.com.

En bra sajt kännetäcknas av tillgänglighet, överskådlighet och snygg, men inte påträngande design. I motiveringen skriver Internetworld: "Förutom att man företräder de kanske allra mest exotiska delarna av Sverige (...) så bjuder man på en snygg, modern sajt med hög kvalitet på innehållet".

Hårt arbete lönar sig. Maria Sirvö, webbansvarig på Swedish Lapland Visitor Board, har under förra året arbetat intensivt med att utveckla hemsidan.

– Vi har byggt en webb för den digitalt bevandrade globala resenären. Tillsammans med företagare och lokala destinationer har vi fyllt den med innehåll för att attrahera de målgrupper som är intresserade av att besöka destinationen. Ett lagarbete av stora mått, säger Maria Sirvö.

Sajtens huvudsyfte är att skapa inspiration om och kring resmålet och i förlängningen styra besökare vidare till någon av alla entreprenörer ute på destinationerna där de också kan boka sin nästa resa - till Swedish Lapland.

– Placeringen blir ett kvitto på att det vägval vi tog under 2016 - att utgå ifrån användarens upplevelser och drivkrafter och koppla det till såväl innehåll som våra övriga sociala kanaler - var ett strategiskt riktigt beslut, avslutar Johanna Ögren marknadsansvarig för Swedish Lapland Visitors Board

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om