Stor statlig satsning på snabbladdare efter E10

Staten ska gå in och betala för snabbladdare där det finns så kallade "vita sträckor". 11 av 21 stationer ligger i Norrbotten och då med majoriteten efter E10, skriver dn.se.

Staten kommer att bekosta elva snabbladdare i Norrbotten som underlättar för elbilsägare att köra efter E10 samt till Nikkaluokta.

Staten kommer att bekosta elva snabbladdare i Norrbotten som underlättar för elbilsägare att köra efter E10 samt till Nikkaluokta.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Norrbotten2020-09-11 15:47

Det blir allt fler elbilar men fortfarande finns det platser där det i princip är omöjligt, eller i alla fall kräver väldigt god planering, att köra med elbil i Sverige. 

För att göra det lättare att resa längre sträckor med ska staten gå in och betala för snabbladdare på vissa sträckor i Sverige, skriver dn.se. 

– Det ska finnas laddningspunkter överallt så att man inte behöver fastna med sin bil, säger Sven Hunhammar på Trafikverket till dn.se.

Var tionde mil längs de större vägarna behövs en snabbladdare, enligt Trafikverkets bedömning. 

Sju län kommer att få dessa laddare och majoriteten av laddarna placeras i Norrbotten och då främst längs med E10 med något undantag. 

Det börjar i Töre och följs sen av laddare i Överkalix, Lansjärv, Hakkas, Gällivare, Skaulo, Kiruna, Nikkaluokta eller Puoltikasvaara, Stenbacken, Abisko och avslutningsvis i Riksgränsen.

Dessa platser har valts ut och det finns ekonomiskt stöd för att få laddarna på plats. Det finns inga begränsningar om vem som kan söka stödet, skriver dn.se. Det kan vara näringsidkare, kommuner, kommunala bolag eller andra aktörer. 

Den sökande kan få hela investeringen betald av Trafikverket, men förbinder sig att upprätthålla driften själv i fem år. Priset för elen bestämmer den aktör som driver laddstationen.

I den första rundan handlar det om 21 platser i sju olika län. Det är avsatt 50 miljoner kronor för satsningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!