Snart klart med digital lösning för vården

Inom ett par månader är den digitala lösningen för Region Norrbotten klar. Själva appen dröjer dock.

Inom kort kommer länsborna att kunna ta kontakt med vården via en ny digital lösning.

Inom kort kommer länsborna att kunna ta kontakt med vården via en ny digital lösning.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Norrbotten2020-01-12 12:00

Region Norrbotten är nära att lansera sin nya digitala lösning.

– Vi ser fram emot lanseringen inom kort och kommer då att gå ut med mer information, säger Pia Näsvall, överläkare och medicinsk rådgivare.

Regionen trodde att lösningen skulle vara klar innan årsskiftet, men den planen höll inte.

– Själva plattformen behövde någon månad till rent tekniskt, säger Anders Nordin, regiondirektör för it- och medicintekniska avdelningen.

Tanken med den digitala vårdlösningen är att ge länsborna ett snabbare sätt att komma i kontakt med vården.

– Norrbottningarna ska inte känna att det går långsammare att ta kontakt med vården här än hos privata aktörer, säger Nordin.

– Man ska kunna logga in via en länk från regionens hemsida eller ta hjälp av 1177 med talsvar. Via ett antal frågor utifrån symtom får man egenvårdsråd. Vill man då gå vidare kan man få prata med en sjuksköterska och även läkare via chatt, säger Pia Näsvall.

Efterfrågan på tjänsten finns och nu hoppas regionen att denna lösning ska konkurrera med de privata vårdaktörerna.

– Vi kommer med ett bra alternativ. Fördelen med vår lösning är att journalsystemet kopplas ihop med plattformen och att det går att boka ett fysiskt besök.

Någon app är inte färdig än.

– Men när man loggar in kommer man att uppleva att det är en app, säger Pia Näsvall.

Den första kontakten via "appen" kommer inte att kosta.

– Man får betala vid ett fysiskt besök, säger Näsvall som ser fram emot lanseringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!