Bedragarna hackar sig inte in på folks konton, de lurar människor till att självmant logga in på deras mobila bank-id. På det sättet tar sig bedragarna in på kontot från en annan dator.
Med en ny metod som använder platstjänster kommer den här typen av bedrägeri kunna stoppas.
– Det bygger på att mobiltelefonen och datorn måste vara på samma plats. I samband med inloggningen kommer en QR-kod upp på datorskärmen, som man måste scanna med sin mobiltelefon, säger Mats Ekman.
För människor som redan upplever det komplicerat att logga in på internetbanken införs därmed ytterligare ett moment i inloggningen.
– Bedragarna bidrar till den tekniska utvecklingen. Det är hela tiden en katt och råtta lek mellan bankerna och bedragarna, säger han.
Mats Ekman beskriver en utveckling där bankkunder ”tvingats” in i den digitala världen.
– Så är det. Det går knappt att göra affärer med banken om man inte har ett bank-id. Det är också anledningen till att det faktiskt inte är omöjligt att få tillbaka åtminstone en del av sina pengar, om man blivit utsatt för ett bedrägeri.
– Det är inte bankkunderna som efterfrågat de här digitala lösningarna, det är bankerna som infört dem för att spara pengar, säger Mats Ekman.