Digitalen är en tjänst för norrbottningar där patienten loggar in med e-legitimation och beskriver vad de behöver för vård. Efter att ha svarat på några frågor slussas patienten vid behov vidare till en chatt där sjuksköterskor, läkare, fysioterapeuter eller kuratorer står till tjänst med medicinska bedömningar, råd och hjälp.
– Det finns fördelar med att hälsocentralen kan ta emot de patienter som de känner sedan tidigare. Vi kan följa upp patienterna på ett bättre sätt, säger Pia Näsvall, hälso- och sjukvårdsdirektör.
Patienterna kan starta sitt ärende när som helst på dygnet. Medarbetarna är tillgängliga i chatten klockan 8-21 på vardagar och klockan 8-16 på helger. Patienterna får ett sms när det är deras tur.
För patienterna är några av fördelarna att man kan söka vård när man vill och oavsett var man är. Vården ser också stora vinster.
– Eftersom att patienten beskriver sina besvär och svarar på automatiska frågor kan vi se till att patienten hamnar hos den person hos oss som har rätt kompetens. Vi kan också prioritera så att den som behöver vård mest får det först, precis som man gör på till exempel akutmottagningar, säger Pia Näsvall.
Att alla regiondrivna hälsocentraler är anslutna till Digitalen kan också göra det lättare för de som hellre vill ringa hälsocentralen.
– Om de som kan kontakta oss digitalt gör det minskar kön i telefon. Det blir faktiskt enklare för alla att komma i kontakt med oss.