– Det känns spännande, inspirerande och lite läskigt på samma gång. Vinterstudion är ett framgångsrikt koncept men vi vill inte göra någon kopia, säger Patrik Thornéus, producent på Nent Entertainment Group.
SVT:s sändningar av de största tävlingarna i bland annat längdåkning, skidskytte och alpint har stadigt dragit miljonpublik.
Men de närmaste fem åren är det Nent som har rättigheterna.
– Vi tittar givetvis på vad SVT gjort bra, men vi kommer också förädla genom att göra sändningarna både bredare och smalare.
Exempel på nya grepp?
– Vi tänker nörda in oss och gå djupt in på vissa saker. Exempelvis utrustning. Sedan vill vi bredda. Låt säga genom att prata musik med idrottsstjärnor och bjuda på oväntade gäster.
Patrik Thornéus kommer närmast från jobbet som redaktör på Nyhetsmorgon i TV 4.
– Nent ringde mig i februari. Jag var egentligen inte så sugen på att flytta på mig men jag tänkte att "jag kan väl lyssna på vad de har att säga". Snabbt så kände jag att det här var en chans man bara får en gång i livet.
Vinter och skidåkning har han i blodet. Thornéus växte upp i Lautakoski i Pajala kommun.
– Jag är i princip född i en snödriva (skratt). Sedan hade Larry Poromaas föräldrar stuga i byn, så nog har jag haft skidåkning nära mig stora delar av livet.
Skidor var också ett av specialområdena när karriären började på NSD:s sportavdelning i början av 1990-talet. 1996 drog han vidare till Stockholm. I CV:et finns förutom redaktör på Nyhetsmorgon även 13 år på Aftonbladets sportredaktion, redaktionschef på LRF media och producent på TV 4-gruppen för SHL-sändningarna i Cmore.
Premiären för nya Vinterstudion sker den 20 november med världscuptävlingar i alpint i Levi.
– Vinterstudion och all breddidrott sänds i TV 6. Men allt ryms inte där utan vi kommer också använda oss av Viaplay, som är en betalkanal.
Det blir reklam i sändningarna. Hur tror du det tas emot?
– Det blir reaktioner, och det är fullt naturligt. Samtidigt har vi sett i OS-sändningar de senaste åren att det går att göra på ett bra sätt.
Merparten av Vinterstudions tittare är över 40 år. Hur ska ni nå en yngre publik?
– TV-mässigt måste vi våga utmana och göra det oväntade. Sedan handlar det ju så klart också om prestation. Stjärnor som Charlotte Kalla, Frida Karlsson och Ebba Andersson har de senaste åren lockat massor av nya, yngre tv-tittare.