I nuläget finns det 66 laddstolpar i Norrbotten. Men behovet av fler är enligt Johan Lagrelius stort.
– Det är möjligt att ladda bilarna i vanliga eluttag också. Men det tar betydligt längre tid än om man har möjlighet att stanna i Luleå eller någon annanstans där det finns laddningsstationer. Så det är viktigt att det offentliga nätet byggs ut, säger han.
Och norr om Årrenjarka, Jokkmokk och Överkalix finns det faktiskt inte en enda laddningsstation.
– Det finns stora blottor utmed både E10:an och E45:an, och det behövs helt klart byggas laddningsstationer i norra Norrbotten, säger Johan Lagrelius.
I Norge, där den nordligaste laddningsstationen finns i Sörkjosen, som ligger mer än 20 mil norr om Kiruna, och har man kommit betydligt längre än Sverige. Likaså i Finland.
En elbilsförening i Norge gick faktiskt in och bekostade den laddningsstation som finns vid Hotell Laponia i Arvidsjaur för att deras medlemmar ska kunna korsa Norrbotten när de semestrar.
– Vi jobbar ju nära våra motsvarigheter i Norge och Finland, och där har jag förstått att man investerat kraftigt på senare år. Och vi i Norrbotten kan inte vänta längre, utan behöver börja ställa om nu. Annars kan det bli problem, säger Swedish Laplands vd Erica Mattsson och fortsätter:
– Och jag hoppas att man inte bara tittar på befolkningsmängden när man bestämmer placeringen av laddningsstationerna, utan även tittar på resmönster. Ta Abisko som exempel. Det bor bara 130 personer permanent där, men man har 80 000 gästnätter per år, och många internationella gäster efterfrågar elbilar.
Antalet elbilar i Norrbotten ser också ut att fortsätta öka.
– För tillfället finns det ungefär 400 elbilar i Norrbotten, men tillväxttakten är enorm och det ser ut som att vi kommer vara uppe i 20 000 redan år 2030, säger Johan Lagrelius.
Ytterligare 180 laddstolpar planeras att byggas i Norrbotten till 2020.
Men många fler kommer enligt Johan Lagrelius att behövas på sikt.
– Det är mycket på gång. Jag vet att det är flera som beviljats bidrag av Naturvårdsverket och att bland annat Kiruna och Gällivare kommer att få laddningsstationer redan i år. Men det behövs en laddstolpe för var tionde bil och det offentliga nätet måste byggas ut i samma takt som bilarna ökar, säger han.