"Förändringsresan" genomförs delvis för miljöns skull, men också för att öka säkerheten bland resenärer. Luleå tekniska universitet är med på tåget.
– Vi vill som universitet vara en föregångare när det gäller hållbarhet inom våra utbildningar och forskningssatsningar, och naturligtvis även som myndighet. Vi har undertecknat Klimatramverket som antagits av Sveriges universitets- och högskoleförbund, SUHF med ambitionen att tydligt bidra till klimatomställningen. Att medverka i ”Förändringsresan” är ett steg i den riktningen. När anställda dessutom kan jobba under tågresan blev det självklart för oss att pröva att räkna restiden som arbetstid, säger Birgitta Bergvall-Kåreborn, rektor vid Luleå tekniska universitet.
Som en del i arbetet med en ny hållbarhetspolicy har LTU redan tidigare arbetat för att minska tjänsteresorna med flyg, men nu sätts alltså fokus även på jobbpendlandet. Med de nya linjer som tillkommit under pandemin kunde inte timingen varit bättre. I projektet ingår nu testresenärer som pendlar från Boden, Kalix och Haparanda.
Projektet Förändringsresan drivs av Regionala Kollektivtrafikmyndigheten Norrbotten (RKM) och har pågått sedan hösten 2021. Syftet är att få företag och organisationer att se över sina resvanor, med målet att bli både mer klimatsmarta, tryggare och mer effektiva. På ett enda Norrtåg ryms lika många resenärer som i 140 personbilar.
– Vi är jätteglada att en viktig aktör som Luleå tekniska universitet är en del av projektet och nu går i bräschen för att både resa mer hållbart och våga utveckla nya, flexibla sätt att se på vad som är arbetstid, säger Viktoria Mettävainio, projektledare på RKM, och fortsätter:
– Det visar att man vill vara en attraktiv arbetsgivare samtidigt som man gör en viktig insats för både miljö och trafiksäkerhet.