Kritiken mot 1177: "Det saknas likvärdighet"

Region Norrbottens revisorer riktar kritik mot 1177. Vården i Norrbotten är inte likvärdig, då inte alla hälsocentraler i dag finns tillgängliga via 1177 och regionen måste göra mer för att sprida kunskap om 1177 till medborgarna.

Regiondirektören Anna-Stina Nordmark Nilsson säger att revisionsrapporten är en ögonöppnare.

Regiondirektören Anna-Stina Nordmark Nilsson säger att revisionsrapporten är en ögonöppnare.

Foto: Pär Bäckström / Frilans

Norrbotten2021-05-07 10:13

– Vi fick en ögonöppnare, säger regiondirektören Anna-Stina Nordmark Nilsson. 

Det här framkom i samband med regionstyrelsens sammanträde i veckan, där regiondirektören fick i uppdrag att ta itu med bristerna. 

– Det var en väldigt bra revisionsrapport, och viktig på det sättet att den pekade på att vi tidigare inte haft en helhetsbild av hur vi använder 1177, säger hon. 

Hon tror att det första steget till att få en bättre kontroll över 1177 redan är taget, genom att regionen samlat alla hälsocentraler i en division i regionens nya organisation. 

– Det är Ulf Bergman som är ansvarig för alla hälsocentraler i Norrbotten nu och det är jätteviktigt för att få en helhetssyn, säger Nordmark Nilsson. 

Samtliga hälsocentraler ska anslutas till 1177, dels för att komma åt effektiviseringsvinter men också för att skapa en likvärdighet, alla patienter i länet ska erbjudas den digitala ingången till vården. 

– Det saknas likvärdighet i form av tillgänglighet i dag. Alla norrbottningar ska erbjudas samma utbud på 1177, oavsett vilken hälsocentral man tillhör. Där finns det i dag orimliga skillnader, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson. 

Revisorerna pekade också på att svarstid och svarsfrekvens behöver följas upp bättre, samt att regionen måste göra mer för att sprida kunskap om 1177 till medborgarna. 

– Det har varit svårt för en användare att på ett logiskt sätt hitta rätt i 1177. Vi har fått in mycket synpunkter och vi förbättrar e-tjänsten allt eftersom, men det finns ytterligare förbättringar som vi ska göra så att det blir enklare att hitta det som många söker, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson. 

Till exempel är det många som loggar in som vill boka en vaccinationstid eller boka tid för covidtest. 

– Det beror på vilket sätt man loggar in hur man behöver navigera sig fram till rätt sida, vi har redan genomfört vissa förbättringar och jobbar vidare med det, säger hon. 

Vidare menar regiondirektören att tydligare mål och uppföljning är en självklarhet. 

– Tillgänglighetsmål är en viktig parameter för våra medborgare och för vår verksamhet. Ska man kunna leda verksamheten på ett bra sätt måste man ha sådana mått och mätetal. 

 I september ska alla norrbottningar erbjudas ytterligare en digital ingång till vården, då Digitalen ska breddinföras. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!