Just nu: Regeringens satsning ? vägar och järnväg

Regeringen presenterar just nu sina planer för infrastrukturen i norra Sverige.
Flera järnvägsprojekt ligger med i planen för åren 2018-2029.

Norrbotten2018-06-04 14:48

Tidigare har regeringen presenterat att Norrbotniabanan ska byggas fram till Skellefteå och nu kommer närmare beskrivning på andra satsningar i norra Sverige.

Planen innehåller större reinvesteringar på Malmbanan samt uppdrag till Trafikverket att genomföra en bristanalys på sträckan Narvik-Luleå.

E10 finns också med i planen.

Regeringen skriver i sitt pressmeddelande: "Utöver vad Trafikverket har föreslagit till nationell plan ingår också ytterligare insatser på E10 för att säkerställa hög trafiksäkerhet, användbarhet och framkomlighet för trafikanter samt ge möjlighet att behålla nuvarande hastighetsgräns på 100 km/h.

Texten uppdateras med ytterligare information kring planerade projekt!

Större investeringar

Järnväg

Norrbotniabanan Umeå-Dåva ny järnväg

Norrbotniabanan (Umeå) Dåva-Skellefteå ny järnväg

Malmbanan, bangårdsförlängningar m.m.

Malmbanan Nattavaara bangårdsförlängning

Malmbanan Sikträsk bangårdsförlängning

Luleå-Riksgränsen-(Narvik), införande av ERTMS

Vägar

E4/E12 E4/E12 Umeå

E4 Gumboda-Grimsmark mötesseparering

E4 Broänge-Daglösten mötesseparering

E4 Sikeå-Gumboda mötesseparering

E4 Daglösten-Ljusvattnet mötesseparering

E4 Djäkneboda-Bygdeå

E4 Salmis - Haparanda

E10 Kauppinen-Kiruna mötesseparering

E10 Kiruna inklusive Lv 870

E10, Avvakko–Lappeasuando

E10, Morjärv - Svartbyn

Planer för större reinvesteringar

Inom de ekonomiska ramar som regeringen har beslutat om för vidmakthållande av vägar och järnvägar planerar Trafikverket enligt förslaget till nationell plan att genomföra större reinvesteringsåtgärder i norra Sverige enligt nedan.

Bro över Kalix älv

Malmbanan, Gällivare–Kiruna C, kontaktledning

Malmbanan, Ljuså–Harrträsk, spår

Trafikverkets planer för trimnings- och miljöåtgärder i befintlig infrastruktur (åtgärder som kostar mindre än 100 miljoner kr)

Mötesseparering genom Börjeslandet i Luleå

Stigningsfält i Muorjevaara och Kulleri

Gång- och cykelväg genom Gyljen i Överkalix

Höjning av plattform i Murjek och Björkliden

Mötesdriftplats i Åmsele

I Malmbanan, Södra omloppet, 32,5 ton (bärighetsökning)

Utpekade bristanalyser

Regeringen har beslutat att Trafikverket bör göra följande bristanalyser och fortsätta att utreda de stråk, noder eller motsvarande som beskrivs nedan i norra Sverige. Utredningsarbetet bör ha som målsättning att dessa stråk, noder eller motsvarande är så pass utredda att de kan övervägas i nästa planeringsomgång och planrevidering.

Narvik–Luleå, bristande kapacitet i järnvägssystemet

Inlandsbanan – framtida funktion (överflyttning väg till järnväg samt omledning)

Övre Norrland Skellefteå/Bastuträsk–Boden/Luleå, bristande kapacitet i järnvägssystemet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!