Inlandståg är ett dotterbolag till Inlandsbanan AB, som har hand om infrastrukturen för järnvägsanläggningen mellan Gällivare och Mora. De senaste åren har förutsättningarna för Inlandståg förändrats menar vd Otto Nilsson. Han berättar att bolaget, som tidigare gick med förlust, visar på positiva resultat och har en stark ekonomisk utveckling tack vare ökade transporter, större efterfrågan och effektivare drift.
Tågåkeriet i Bergslagen AB, förkortat Tågab, stod för ett par år sedan redo köpa bolaget, men har de senaste åren istället byggt upp ett nära samarbete med Inlandståg.
– En försäljning är inte längre aktuell och det känns förstås jättebra. Framtiden ser mycket ljus ut, säger vd Otto Nilsson.
Inlandsbanan sträcker sig 130 mil genom Sverige, från Kristinehamn i söder till Gällivare i norr.
– Vi kör både gods och persontrafik, men norr om Storuman är det bara persontrafik, berättar Nilsson.
Det kan det dock bli ändring på. Kommande vinter hoppas man få testa transportera bilar längs rälsen.
– Jag var till Arvidsjaur nyligt och där har näringslivet tagit jättekliv vad gäller att få tillstånd transport av testbilar på järnväg. Blir det som vi önskar körs det testtransporter på Inlandsbanan i vinter.
Inlandsbanan AB ägs av 19 kommuner längs banan. Dotterbolagen Inlandståg AB och Destination Inlandsbanan ägs till 100 procent av moderbolaget. På uppdrag av staten förvaltar Inlandsbanan AB infrastrukturen för järnvägsanläggningen mellan Gällivare och Mora.