HRF riktade felaktig kritik mot Region Norrbotten

Enligt HRF saknas chattfunktion för hörselskadade som vill ha kontakt med vården i länet. Men faktum är att regionen i februari lanserade tjänsten Digitalen via 1177.

Anders Nordin, IT/MT-direktör på Region Norrbotten, säger att kritiken från HRF är felaktig. I februari lanserades chatt-tjänsten Digitalen som passar utmärkt för hörselskadade. Den nås via 1177 Norrbottens hemsida.

Anders Nordin, IT/MT-direktör på Region Norrbotten, säger att kritiken från HRF är felaktig. I februari lanserades chatt-tjänsten Digitalen som passar utmärkt för hörselskadade. Den nås via 1177 Norrbottens hemsida.

Foto: Anders Alm

Norrbotten2020-05-15 16:08

I ett pressmeddelande skriver HRF (Hörselskadades riskförbund) att "Region Norrbotten är en av elva regioner där det redan nu skulle vara möjligt att chatta med 1177. Funktionen finns, men används inte".
Slutsatsen är att hörselskadade måste ringa för att få sjukvårdsupplysning och förbundsordförande Mattias Lundekvam säger att det är "En allvarlig brist, som värsta fall kan kosta människor livet".

Men det stämmer inte riktigt. I februari lanserade regionen sin tjänst Digitalen som nås via 1177 Norrbotten. En chatt-tjänst som passar bra för hörselskadade, men förstås även för alla.
– Vi tog del av pressmeddelandet under fredagen och vi menar att det är felaktigt. Vi är faktiskt först i landet att erbjuda den här digitala tjänsten och det har vi gjort sedan i februari, säger Anders Nordin, IT/MT-direktör på Region Norrbotten.

Nordin har full förståelse för att det kan vara ett problem att nå vården för hörselskadade i andra delar av landet.
– Vi är förvånade att vi pekas ut. Det enda som krävs är att gå in på 1177 Norrbotten och sedan klicka vidare på Digitalen. Där erbjuds mer än rådgivning.
– Möjligen skulle vi ha marknadsfört oss bättre och särskilt riktat oss mot hörselskadade, säger Nordin.

Digitalen har förövrigt blivit en succé. På knappt fyra månader har 8 500 personer kontaktad vården via chatt på Digitalen. Av dessa har 3 200 lotsats vidare till läkare eller sjuksköterska.
– Men vi har ingen statistik för hur många av dessa som är hörselskadade. Målet är att Digitalen ska vara ett bättre helhetsalternativ än nätläkarnas tjänster. Vi bygger ihop den digitala vården med fysiska besök på hälsocentraler och sjukhus, säger Anders Nordin.

Man loggar in med BankID på Digitalen. Det är gratis, men om det krävs videosamtal eller fysiskt besök kostar det som ett vanligt vårdbesök.
Du beskriver dina besvär och svarar på några frågor. Vid behov får du chatta med en sjuksköterska. Hen läser igenom svaren och skickar sedan ett sms när det är din tur.

I vårdchatten får du medicinsk bedömning, råd och hjälp av sjuksköterska eller läkare. Om du behöver en fysisk undersökning eller provtagning får du hjälp vidare till din hälsocentral.Du kan påbörja ditt besök och ge svar på de förberedande frågorna när som helst under dygnets alla timmar. Tjänsten är bemannad vardagar 8.00-21.00 och helger 8.00-16.00.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!