Carina Fors började som rekryteringskonsult på Randstad (dåvarande Proffice) 2011, och fick då uppdraget att starta upp ett kontor i Kiruna.
– Jag jobbade som platschef på ett annat rekryteringsföretag då och hade gjort ungefär samma sak med dem tidigare. Men jag tog det nya jobbet för att jag ville ha möjlighet att fördjupa mig i själva rekryteringen och bli en specialist på det. När jag fem år senare blev platschef här kände jag att jag hade fått den branschkompetens som jag vill ha i chefsrollen, säger Carina Fors.
Idag är hennes uppdrag att ansvara över verksamheten i Norrbotten. I hennes roll ingår både att vara chef och att vara senior rekryteringskonsult, vilket innebär att hon dels leder andra rekryteringskonsulter och konsultchefer, dels arbetar mot sina egna kunder och kandidater.
– Jag tycker att det är jätteroligt, och det är jag själv som har valt att ha det så. Konsultrollen gör att jag kan hålla mig uppdaterad kring vad som händer och är aktuellt i branschen. Jobbar man bara som chef tappar man den delen litegrann anser jag, och för mig är det viktigt att ha kvar en nära förankring i branschen för att kunna stötta mina medarbetare.
Som rekryteringskonsult är den främsta arbetsuppgiften att matcha rätt kandidat till kunden. Det kan röra sig om väldigt olika typer av tjänster och branscher, allt ifrån vd:s och specialister till ekonomer och IT-personal, berättar Carina.
– Detta tycker jag är roligt eftersom man får lära sig mycket om olika branscher. Sedan handlar yrket väldigt mycket om att bygga relationer och få folk att känna förtroende för en.
Hon berättar att en viktig del i att lyckas med en rekrytering handlar om att vidga sitt perspektiv kring vem som passar för den aktuella tjänsten.
– Ibland kan önskemålen vara väldigt höga, att man söker något som inte finns. Detta gör det svårt att hitta en lämplig kandidat, hur duktig rekryterare du än är. Då är det min uppgift att hjälpa till att bena ut vad som är viktigast för denna tjänst. Vad ska personen göra? Vilka egenskaper är viktigast för denna roll, både kompetens- och personlighetsmässigt? Sannolikheten ökar då att man får till en bra match, där kandidaten faktiskt trivs och stannar kvar i sin nya tjänst.
Carina berättar att en av hennes starkaste drivkrafter i arbetet är att kunna hjälpa kund och kandidat att hitta rätt.
– Att matcha en person med ett visst jobb och se den trivas i sin roll, och att kunden också får ett utbyte av att personen lyckas, det är så roligt. När man får till en ”perfect match”, då får jag energi! Som chef är det även väldigt givande när någon i min personal lyckas göra bra matchningar, och hjälpa dem utveckla sin verktygslåda inom rekrytering, säger hon.
En annan av hennes drivkrafter är att kunna erbjuda en mer rådgivande roll till hennes kunder.
– Det är jätteroligt när min erfarenhet och kunskap kring organisationer kan nyttjas i ett rådgivande syfte. Att få vägleda och vara behjälplig i deras utmaningar och frågor, exempelvis i hur de ska bygga eller utveckla sin organisation.