På lördagen arrangerades Luleåregionens rekryteringsevent Hemlängtan i Stockholm. Ett event vars syfte är att locka och rekrytera såväl kompetens som investeringar till regionen.Mellan 250 och 300 besökare tittade förbi det nybyggda hotellet Haymarket by Scandic i PUB-huset. Det är en lägre siffra än i fjol då man hade runt 500 besökare. Men enligt Johanna Grimståhl var det helt rätt målgrupp som besökte eventet i år.
– Det har varit övervägande barnfamiljer som verkligen var på hugget och vill flytta hem till norr, säger hon.
På programmet för dagen stod virtuella vandringsturer, filmvisning, mingel och föreläsningar om bland annat bostadssatsningar, en spelbransch under utveckling samt elitidrott och lyckade damsatsningar. Från regionen fanns närmare hundra representanter på plats och trettio företag ställde ut.
– Många av utställarna är jättenöjda med dagen. De har fått riktiga kontakter med folk som verkligen vill flytta till Luleåregionen. Bara Luleå kommun hade pratat med 27 personer som planerar att flytta till Luleå inom kort, säger Johanna Grimståhl.
En av företagarna som var på plats på eventet är Carina Wiklund, hotellchef på Kust Hotell och Spa. Hon summerar dagen som mycket lyckad och trevlig.
– Trots att det har varit massor av människor som inte känner varandra har stämningen varit familjär på något sätt. Alla har något gemensamt då de flesta antingen är från Norrbotten eller har anknytning dit, säger hon.
För Carina har dagen främst ägnats åt att prata rekrytering och sälja in hotellet till besökarna.
– Jag tror att vi kan vara en del i att öka stoltheten för Norrbotten hos de utflyttade. Vi visar att framåtandan finns här uppe.
Carina var inte med på eventet i fjol men är positiv till att delta även nästa år om det blir aktuellt att arrangera Hemlängtan en tredje gång.
– Det är helt klart något jag gärna deltar i igen. Det har verkligen varit en jättelyckad dag, säger hon.