Under perioden 1 januari till 31 oktober i år har privatannonseringen av leksaker på Blocket ökat med fem procent jämfört med samma period i fjol. Detta från redan höga nivåer. Regionala områden som sticker ut är Norrbotten och Jämtland där annonseringen av leksaker ökat med så mycket som 26 respektive 22 procent.
– Leksakskategorin på Blocket har haft en stadig tillväxt över tid och hittills i år har kategorin växt med fem procent i volym trots att vi inte kommit in den mest högintensiva perioden ännu. I år har vi dessutom valt att fokusera på en kategori som har potential att göra stor skillnad under just december månad. Vi hoppas att fler ska välja begagnade leksaker istället för nya i år och sänker därför annonskostnaden för leksaker till en krona mellan 20 november till 24 december, säger Tero Marjamäki, presschef på Blocket.
Enligt en ny undersökning gjord av Kantar Sifo på uppdrag av Blocket kan 62 procent av svenskarna tänka sig att köpa och ge bort en begagnad julklapp. Det är en ökning mot 2018, då samma andel var 52 procent. Främsta skälet till varför man kan tänka sig att köpa och ge bort en begagnad julklapp är för att det är mer miljö- och klimatvänligt (59%), för att det är roligt att ge bort unika saker (53%) och för att det är mer ekonomiskt (35%).
Årets begagnade julklapp genom åren:
2019 Leksaken
2018 Hemmaodling
2017 Vandringsutrustning
2016 Gamingprylen
2015 LEGO-leksaker