LKAB uppvisar ett rörelseresultat på knappt 9, 2 miljarder kronor, jämfört med 1,9 miljarder kronor samma period 2020. Nettoomsättningen ökade med 98 procent till 14,7 miljarder kronor. Resultatet för skatt är 9,7 miljarder jämfört med 2,5 miljarder kronor för Q2 2020.
Resultaten påverkades av höjda priser på spotmarknaden för järnmalm, i priser utan bindning i långa kontrakt. En höjd premie för pellets och högre leveransvolymer. Det motverkades dock genom en lägre kurs på dollarn samt ökade kostnader.
– 9,2 miljarder kronor i rörelseresultat på ett isolerat kvartal. Ja, man får väl se till att hålla sig till Hybrit och inte få hybris, om man ska leka med ord. Det är glädjande och det här är ett enormt drivmedel för vår stora omställning, säger Jan Moström, vd och koncernchef för LKAB.
Ser man till omsättningen för första halvåret så var den 16,3 miljarder kronor, jämfört med 5,1 miljarder, samma period 2020. Noterbart är att omsättning och rörelseresultat ökat till rekordnivåer under 2021 jämfört med tiden sedan 2018.
– Det ena är att det är en god marknad med höga priser. Vår produktion blir också stabilare och jämnare och det i kombination med bra leveranser. När pandemin bröt ut i mars 2020 så tryckte stålverken i Europa och USA på bromsen och förberedde sig för en lågkonjunktur, men kinesisk stålindustri höll upp villkor och priser. Under det första halvåret i år hade Kina en fortsatt hög efterfrågan på stål. I USA och Europa hade man tömt stållagren rejält vilket skapade en väldigt stor efterfrågan på stål. Samtidigt har de fem största järnmalmsbolagen i Brasilien och Australien levererat mindre. Det har ökat efterfrågan på järnmalm, säger Jan Moström.
I kvartalsrapporten nämner bolaget angående samhällsomvandlingen i Malmberget och Gällivare att kommunen inte har "antagit nödvändig detaljplaneändring avseende östra Malmberget, vilket riskerar att försena tidplanen för avvecklingsområdet och därmed begränsa framtida produktion".
– Vi har en dialog med Gällivare kommun. Vi behöver ett antal detaljplanändringar för att inte överskrida våra miljötillstånd som är kopplade till detaljplanerna. Får vi inte de detaljplanändringarna så har inget alternativ än att stanna och stänga av produktionen i de områdena, säger Jan Moström, vd och koncernchef för LKAB.