På flera håll vittnar företagarna om minskade intäkter och bolag som går i konkurs. "Hemester" har fått ett uppsving och svenskarna besöker lokala platser. Men campingarna i Norrbotten är hårt drabbade när gästerna från de nordiska grannländerna uteblir på grund av stängda gränser.
– Vi påverkas av den stängda gränsen i allra högsta grad. Vi brukar ha mycket finländare, norrmän och holländare här men ingen just nu, säger Per-Anders Buhr vd Gällivare Camping.
Gällivare har under de senaste veckorna drabbats hårt av coronapandemin. Per-Anders Buhr menar att krisen påverkar väldigt mycket.
– Till Gällivare törs man inte åka, handla eller bo tyvärr. Folk ryggar för att komma hit, säger han.
Han ser pessimistiskt på framtiden och menar på att campingen just nu lever tacka vare de företag som bor och jobbar där. Men det inte ser så lovande ut framåt hösten, menar Buhr.
– Vi har just nu ett skräckscenario här i Gällivare, säger han.
Även Bodens Camping & Bad påverkas av coronautbrottet i Gällivare. Den har i huvudsak 90 till 95 procent norska gäster som inte kommer att besöka dem i sommar.
– Vi hoppades på att gränser skulle öppnas i Norden men i och med det som hände i Gällivare sprack ju det, säger Peter Engström vd för Bodens Camping & Bad.
Han menar på att det är svårt att skapa aktiviteter på campingen för att locka till sig gäster med de rådande restriktionerna från Folkhälsomyndigheten.
– Vi kommer att lida ekonomiskt och mycket handlar om att hålla nere kostnader utan att det påverkar vår servicenivå eller camping, säger han.
På Pite Havsbad står vanligtvis norrmännen för cirka 40 procent av besökarna och ägaren Tobias Lindfors hade räknat med ett tapp. Men han har sett ett stort uppsving av svenska bokningar under maj och juni, något som gjort att Pite Havsbad fyllt upp tomrummet efter norrmännen i juli månad.
– Vi trodde absolut inte det för två månader sen, säger han.
För gästernas skull har campingen glesats upp och istället för att stå i kö till receptionen delar man ut kölappar för att trängsel inte ska uppstå. Besökarna består till 90 procent av barnfamiljer, något som gjort att man ökat utbudet av aktiviteter.
– Vårt fokus är att få fler att stanna längre, säger Tobias Lindfors.