BDX Rail AB, ett dotterbolag i BDX-koncernen, kommer att växa i och med kontraktet som presenterades på onsdagen. Företaget räknar med att 60 personer ska jobba med drift och underhåll på flera järnvägssträckor i länet. Nytt i och med kontraktet är Luleå-Murjek samt Haparandabanan. Det innebär att företaget ska ansvar för driften och basunderhållet av hela Malmbanan från Luleå till Riksgränsen.
– Det här är ett strategiskt viktigt uppdrag för BDX Rail AB och BDX medleverantörer och det är naturligtvis även glädjande att få fortsatt förtroende från Trafikverket, säger Catrin Ingvarsson, vd BDX Företagen AB.
– Vi har även andra kunder som gynnas av en välfungerande infrastruktur så det känns bra att vi är en del av detta.
Nu måste företaget rekrytera omgående.
– För vår del innebär det här att vi även måste förstärka organisationen med ytterligare medarbetare – arbetsledare, eltekniker, signaltekniker, bantekniker, spårsvetsare och fordonsförare, säger Maria Berglund, affärschef BDX Rail.
Trafikverket genomför ett antal projekt längs Malmbanan för att höja kapaciteten och förbättra driftsäkerheten. Ett antal uppmärksammade urspårningar har inträffat på sträckan de senaste åren. Stopp på Malmbanan slår hårt mot bland annat gruvföretagen LKAB och Kaunis Iron, persontrafik och besöksnäringen samt andra företag som nyttjar järnvägen.