Så hanterar du chefens kontrollbehov

Upplever du att din chef lider av ett kontrollbehov? Så gör du för att hantera det.

Foto: Claudio Bresciani / TT

Näringsliv2017-06-05 14:00

Är chefen in och petar i ditt arbete trots att du har koll på läget? Det skapar lätt irritation och dödar all kreativitet.

NyTeknik ger tips på hur du gör för att kunna hantera en detaljstyrande chef. Angela Copeland är karriärcoach och i en intervju med Fast Company ger hon några värdefulla råd.

1. Bygg upp din självkänsla

När det kommer till att arbeta under en chef med stort kontrollbehov så krävs det bra självförtroende. Visst det kan vara tufft att sträcka på sig när chefen fullkomligen hänger över axeln för att påpeka hur hen vill ha saker gjorda. Men då ska man tänka att man faktiskt är anställd av ett skäl. Du har kompetens som behövs – annars skulle chefen själv kunna sätta sig med arbetet.

– Förväxla inte din chefs rädsla för att tappa kontroll med vad du faktiskt åstadkommer på jobbet, säger Copeland till Fast Company.

2. Ta upp problemet direkt med chefen

Att ta tjuren vid hornen låter kanske inte alltid som det mest lockande förslaget. Men det är faktiskt det enda som gäller. Börja med att etablera problemet, för kanske tänker inte ens chefen på hur hens kommentarer tas emot.

Därifrån kan man sedan försöka få hen att släppa de minsta detaljerna genom att skapa en rapporteringskedja som båda är överens om. Vid ”regression” till detaljstyrning kan man alltid hänvisa till överenskommelsen.

3. Hantera din chef som en ”kund”

Vidare föreslår Copeland att man ska se sin detaljstyrande chef som en jobbig kund. Och precis som man hanterar en sådan – ska man betrakta sitt förhållande till chefen. Om du vet med dig att hen kommer att lägga sig i någon del av arbetet, förekom då detta. Har chefen en tendens att oannonserat vara med på dina möten eller konstant kontrollera vad du gör – då säger Copeland att man kan testa att säga detta:

”Det känns som att jag inte ger den typ av uppdateringar kring projektet som du vill ha. Jag vill självklart se till att du får den information du behöver – skulle dagliga mail-uppdateringar kring projektets status vara en lösning?”

Genom att ta upp problemet och ge ett lösningsalternativ så har man tagit kontroll över situationen. Då måste chefen ta ställning till det.

– När du börjar leta efter ingångar för att lätta på deras rädsla, då kan du börja ”förvalta” din chef, säger Copeland.

Om du kan hitta en lösning så blir chansen för trivsel och framgång större. Kom ihåg att de är din kund och då krävs det att man arbetar för att sköta det på ett sätt som båda tycker fungerar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om