Telefonproblem orsakade besöksbrist på zoo

Före midsommar tystnade telefonen på Olstorpets minizoo. Trots flera felanmälningar dröjde det till i går innan felet lagades. - Vi har varit helt isolerade här och tappat massor med besökare då de inte kunnat ringa och kolla öppettider, säger Per Sundberg, grundare av gården.

"Sedan innan midsommar har våra besökare knappt kunnat få tag på oss på grund av felet på ledningarna. De tror ju det är stängt när vi inte svarar i telefon!", säger Per Sundström, grundare av Olstorpet.

"Sedan innan midsommar har våra besökare knappt kunnat få tag på oss på grund av felet på ledningarna. De tror ju det är stängt när vi inte svarar i telefon!", säger Per Sundström, grundare av Olstorpet.

Foto: Therese Hedman

MUSKUS2008-07-04 06:00
Sedan några dagar innan midsommar har Verdandis minizoo Olstorpet varit helt eller delvis utan telefon.
- Först var det helt tyst flera dagar och sen fungerade den ibland. Andra gånger sprakade det bara i luren och det gick inte att ringa hit, berättar Per Sundström.
Många datum
Trots att de vänt sig till Telia flera gånger dröjde det innan felet åtgärdades.
- Först skulle de komma den 24:e juni, sedan den 26:e. Men ingen kom. Då fick vi bud att felet skulle vara fixat den 3:e juli, sedan den 5:e, säger Per Sundström och fortsätter:
- Då mobilen inte har täckning här är vi beroende av den fasta telefonen. Tänk om en olycka händer. Det är väldigt obehagligt att inte kunna komma i kontakt med folk.
Efter att PT pratat med Telia skickades en tekniker ut till Olstorpet och i skrivande stund verkar telefonen fungera igen. Men Per Sundström är inte nöjd över den tid det tagit.
- Vi har förlorat massor av besökare. Folk åker inte över två mil från Älvsbyn utan att först kolla att vi har öppet, säger Per Sundström.
Dilemma
Hans G Larsson, informationsansvarig på Teliasonera, förklarar varför det dröjt.
- Efter första felanmälan fick vi veta att telefonen fungerade igen. Sen efter midsommar kom en ny anmälan. Men då vi inte nådde kunden via telefon kunde vi inte heller skicka ut tekniker. Det är ett dilemma.
- Vanligtvis går det att nå kunden via en granne eller mobil, men jag har förstått att det inte gick nu. Vi måste först prata med kunden så att de kontrollerar sin egen telefonutrustning och så vi vet att de är hemma. Vi kan inte skicka ut tekniker på vinst och förlust, säger Hans G Larsson
Olstorpet ligger en bra bit ute i skogen utan nära grannar och har som sagt inte heller någon mobiltäckning.
Beklagar väntan
Telia skickade då ett brev till torpet med instruktioner att kontrollera telefonen. I och med det avskrevs ärendet igen. Den 28 juni gjordes ännu en felanmälan och då var tekniker ut till gården.
Telefonen fungerade ändå inte som den skulle men i torsdags gjordes alltså ett nytt försök.
- Det är beklagligt att det tagit så lång tid. Men den längsta väntan har varit tiden det tagit att komma i kontakt med kunden, säger Hans G Larsson.
Någon ersättning för förlorad inkomst kan inte Telia ge.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om