Elbilar är fortfarande rätt ovanliga på våra vägar. Även om de är billiga att köra så kostar de mer än konventionella bilar att äga. Nybilspriset är högre – även om det sjunker i takt med teknikutvecklingen och det större utbudet – och dessutom är andrahandvärdet osäkert.
– De begagnade som säljs nu har okej andrahandsvärden. Men vi vet inte vad som händer när elbilarna är äldre och batterierna har tappat kapacitet, säger Anders Helgesson som är testredaktör på Motormännens tidning Motor.
Han gjorde i december förra året, tillsammans med en kollega på tidningen, en tur med elbil genom hela landet. Den visade att det går att åka snabbt och långt även med en bil som behöver ladda batterierna med jämna mellanrum.
De körde en Tesla, ett märke som har egna snabbladdningsstationer på 15 platser i landet. Genom att pricka in en rutt som passerade dessa kunde de åka från Ystad till Haparanda på 23 timmar och fem minuter.
För det är laddtiden som är kärnpunkten och som främst skiljer elbilarna från andra bilar. Det gäller att ha tillgängliga stationer när man inte är hemma på garageuppfarten. Plus att man ska ha tid. Det tar betydligt längre tid att ladda ett batteri än det tar att tanka en bil.
Dessutom finns det tre olika snabbladdningsstandarder – eller egentligen fyra inklusive Teslas egen. Därför går det inte att snabbladda alla elbilar vid vilken station som helst. Hittar du ingen station, så är du hänvisad till vanliga eluttag. Då får du räkna med att det tar från ett halvt dygn och uppåt att ladda batteriet fullt jämfört med runt en timme på snabbladdningsstationen.
– De första 80 procenten går lite snabbare att ladda än de sista 20. I ett vanligt eluttag brukar man räkna med att det tar en timme att tanka el för cirka 1,5 mils körning, säger Anders Helgesson.
Hans tips till den som är intresserad av att skaffa elbil är att först se vilka körvanor man har. Hur långt kör du majoriteten av dagarna och var? Behöver du ha en snabbladdningsstation utöver den laddning du kan göra hemma eller på jobbet?
Många elbilar av nyare snitt klarar ungefär 20 mils körning innan det är dags att ladda igen. Visserligen anger en del märken att deras modeller klarar 40 mil eller mer, men det beror alldeles på temperatur, hastighet och körstil.
– Om du kör max tio mil om dagen – till jobbet, till dagis, för att handla och så vidare – då kan det fungera bra med en elbil. Långresan som ni gör någon gång per år på semestern kan ni hyra bil till, säger Anders Helgesson.
Fotnot: På uppladdning.nu finns en lista med laddstationer i Sverige och flera andra länder. (TT)