Den nya affärsstrategin är en uppdatering från en tidigare målsättning att hälften av Volvos bilflotta 2025 ska vara rena elbilar och övriga så kallade hybridvarianter. Den kommer samtidigt som företaget valde att för första gången visa upp sin nya satsning, en elbil med modellbeteckningen C40.
– Vi kan konstatera att allt flera är positiva till elektrifiering och jag är helt övertygad att utvecklingen kommer gå allt snabbare. Därför flyttar vi nu fram våra ambitioner, säger vd:n Håkan Samuelsson i samband med en pressträff.
Volvo Cars är nu långtifrån ensamma i systemskiftet. Amerikanska elbilstillverkaren Tesla har skördat stor framgång de senaste åren och allt fler aktörer har följt efter. Volkswagen har lanserat flera elbilar och för två veckor sedan meddelade amerikanska biljätten Ford att man ska investera en miljard dollar i en fabrik Köln, Tyskland, med avsikt att all försäljning i Europa 2030 enbart ska bestå av elbilar.
En utmaning som dock lyfts är själva laddinfrastrukturen. Tesla har lutat sig mot ett eget laddnät medan BMW, Volkswagen och flera andra aktörer gått ihop i ett laddnätverk, Ionity. Enligt Håkan Samuelsson är något sådant mer aktuellt än ett eget Volvonät.
— Det är långsiktigt vad jag tror kunderna efterfrågar. Jag brukar inte tanka hos en bensinmackskedja utan tankar där det dyker upp en bensinmack, säger han.