Bilen som har syskon

syskonbil. Vid en första anblick ser de ut som tvillingar, Peugeot 107 och Citroën C1. Och under skalet sitter det också exakt likadana grejor. Båda bilarna byggs dessutom i samma fabrik i Tjeckien. Ändå är de inte tvillingar. De är trillingar! Fast det tredje syskonet finns inte att köpa.

Motor2006-05-04 00:00
Den franska bilkoncernen PSA (Citroën/Peugeot) bygger sedan i höstas och i samarbete med Toyota tre syskonbilar i en helt ny fabrik i Kolin i Tjeckien. Det är Peugeot 107, Citroën C1 och Toyota Aygo. Men frågan är förstås om det är mest japanskt eller franskt under de förvillande lika karosserna?

Hos Toyota säger man att alla tre bilarna är utvecklade av japaner. Det är också Toyota som byggt den nya fabriken och som leder produktionen.

Och ingen hos vare sig Peugeot eller Citroën har gjort några större ansträngningar för att förneka detta. Varför skulle man förresten göra det - Toyota är i dag kanske världens bästa bilbyggare.

Lite krasst skulle man kunna säga att franska PSA i det här samarbetet enbart bidrar med dieselmotorer. Men man skulle också kunna hävda att utan fransmännen hade det nog inte blivit något alls av projektet. För det är PSA som behärskar de europeiska underleverantörerna och den europeiska småbilsmarknaden. Och fortfarande är ju PSA världsledande på dieselmotorer.

Tre cylindrar

Toyota fick visserligen förtur vid lanseringen av sin trilling, Aygo, som presenterades redan i höstas, men de valde en annan, unik strategi, som samtidigt innebar att man avstod från att konkurrera med syskonen från Peugeot och Citroën. Toyota Aygo går nämligen inte att köpa. Den kan bara hyras, eller rättare sagt prenumereras!

Så för den som ville köpa en av trillingarna återstod att vänta tills nu, då Peugeot 107 och Citroën C1 släpps.

I våra provbilar sitter en japansk, trecylindrig motor som väger endast 75 kg och har en officiell bensinförbrukning på 0,46 liter milen. Koldioxidutsläppen är också så låga att den enligt Vägverket ska klassas som miljöbil. Dieselversionen är ännu inte tillgänglig, så det är bara den här lilla surriga maskinen jag provkört. Som dock gör ett bra jobb. Speciellt i stadstrafik där bilen lätt hänger med och låter som en ettrig bålgeting när man trampar gasen i botten. Men ute på landsväg producerar den mer oväsen än prestanda. Så det här är helt klart en citybil.

Även storvuxna åker bra fram medan baksätet fungerar bäst när det fälls ner och utgör golv för bagaget.

Välj säkerhet

Alla de tre bilarna går att få med datorstyrd växellåda, det vill säga en manuell växellåda som växlar automatiskt och som kostar runt 8 000 kronor. Ett mer intressant val är nog komfortpaketet som kostar hälften så mycket och inkluderar luftkonditionering, cd-radio - och den lite roliga varvräknaren som sitter separat uppe på instrumentpanelen. Man bör i denna lilla bil också kosta på sig sidokrockgardiner för 2 000 kronor. Även antisladdsystemet kommer att kosta extra, men varken pris eller leveransdatum är helt klart. Men det lär inte bli i år. Tills dess får man nöja sig med så kallad kurvbromskontroll, CSC, som inte kostar ett öre extra eftersom det är standard.

Däremot kan man spara
3 500 kronor genom att välja bort bakdörrarna. Ett tveksamt val dock eftersom bilen blir betydligt mer användbar med bakdörrar - även om man använder baksätet enbart för bagage.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om