Malin gasar för moppekörkort

Tre dagar efter sin födelsedag vred Malin Ramstedt om startnyckeln för att ta moppekörkort och det klarade hon efter tre övningsturer runt stan och uppkörning. "Det blev bra, nu slipper jag be föräldrarna om skjuts", säger 15-åringen som utbildat sig vid Roberts trafikskola i Piteå.

En lärare och hennes elev. Marie Lundin utbildar Malin Ramstedt som vill ta mopedkörkort.

En lärare och hennes elev. Marie Lundin utbildar Malin Ramstedt som vill ta mopedkörkort.

Foto: Maria Johansson

MOTOR I BLODET2015-08-26 13:53

Alltfler tonåringar tar körkort för moped. Malin Ramstedt, från Norrfjärden är en. I våras fyllde hon 15 och efter att ha gjort teoriprovet gav hon sig ut i stadstrafiken med pedagogen Marie Lundin som utbildare. Efter det blev det gruppträning vid Nolia där flera ungdomar fick träna balans och skjutsa varandra och efter tre övningskörningar och en uppkörning fixade hon styrlappen.

– Det gick bra, säger hon.

Malin Ramstedt har precis börjat nian vid Pornässkolan. Hon bestämde sig tidigt för att ta körkort på moped där det erbjuds två möjligheter. Klass ett ger "riktigt körkort" och omfattar mopeder som får gå upp till 45 kilometer i timmen och som har registreringsskylt. Klass två gäller mopeder som går saktare och där inte krävs skylt. Malin Ramstedt kör klass ett.

– 98 procent av våra elever väljer det, säger Robert Vikström, delägare i Roberts trafikskola.

Högt tryck

Han uppger att körkortskravet för snabbare mopeder infördes 2010.

– Detta har växt hela tiden. Den här säsongen utbildar vi 220 elever så trycket är högt.

Före sommaren förklarade Malin Ramstedt varför hon ville ta kortet.

– Jag bor i centrala Norrfjärden. Jag vill ha frihet att ta mig dit jag vill. Det är långt till stan och jag vill ta mig till sommarstugan vid Borgarudden, säger 15-åringen som nu berättar att hon fick en rolig sommar.

– Jag har konfirmerat mig på Storstrand så då blev det inte så mycket kört, men sedan dess har jag säkert kört 40 mil. Moppekortet gav mig en ny frihet. Jag slapp be föräldrarna om skjuts, säger Malin, som säger att det blev många turer med kompisar och nu kör hon moppen till skolan.

Gruppträning

Robert Vikström berättar om utbildningen att adepterna måste köra fyra timmar.

–  En timme på manöverbana och tre timmar ute i trafiken, säger Robert Viklund, som pekar på vikten att ha fullgod utbildning.

Han anger att en del utbildare tummar på säkerheten.

– Det finns studieförbund i Piteå som erbjuder billigare körkort eftersom de inte betalar moms. Elever godkänns efter enbart en halvtimmes körning och det är synd om de ungdomarna eftersom de inte får en riktig trafikutbildning, säger trafikskoleägaren.

Han säger att det är grymt viktigt att man tar moppekörkort, och det är en fördel när det sedan ska tas körkort för bil.

– Vi har märkt att de som tagit moppekort har lättare att ta bilkörkortet eftersom de redan gjort teoriprov och varit ute i trafiken.

Mopedkörkort AM för Moped klass I

Mopedkörkort med behörigheten AM innebär att personer har rätt att framföra mopeder i moped klass I, så kallade EU-moppe. Dessa mopeder kan se olika ut men ska vara konstruerade för att kunna köras i 45 km/h vilket är den hastighet som är tillåten med denna mopedklass. Moped klass I får inte köras på cykelbanor och dessa mopeder kan faktiskt se ut som en liten bil, så kallad mopedbil.

För att kunna ta ett mopedkörkort i klass I krävs:

Vara minst 15 år

Bosatt i Sverige

Har ett körkortstillstånd för mopedkörkort med behörigt AM

Genomfört och blivit godkänd på ett teoretiskt mopedförarprov

Genomfört och blivit godkänd på en certifierad mopedutbildning

Genomför ett kunskapsprov

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om