Tentipi rekryterar för att möta efterfrågan

Efterfrågan på Tentipis tältkåtor har ökat under pandemin och nu rekryteras mer personal för att öka produktionen. "Vi har en högre efterfrågan på friluftssidan än vi har kunnat leverera", säger Patrik Rönnbo på fabriken i Moskosel.

Företaget rekryterar för att möta den stora efterfrågan. Matteo Roba är en av de nyaste medarbetarna i fabriken i Moskosel.

Företaget rekryterar för att möta den stora efterfrågan. Matteo Roba är en av de nyaste medarbetarna i fabriken i Moskosel.

Foto: Linda Sundström

Moskosel2021-10-02 08:00

När coronapandemin började sprida sig drog företaget Tentipi i handbromsen.

– Vi permitterade alla som vi kunde på produktionssidan och även en hel del på tjänstemannasidan, säger Patrik Rönnbo, ansvarig för marknad och försäljning på fabriken i Moskosel.

undefined
"Vi kommer att fortsätta anställa en till två i månaden i Kina där huvuddelen av produktionen är och vi kommer också att anställa fler i Sverige", säger Patrik Rönnbo, ansvarig för marknad och försäljning på fabriken i Moskosel.

Beslut togs att sälja ut lager och dra ner på kostnader. Men efterfrågan ökade och förra hösten började Tentipi återanställa personal. På fabriken i Kina, där huvuddelen av produktionen finns, visade det sig vara lättare sagt än gjort. Många hade fått nya jobb.

– När vi började rekrytera i oktober var det inte lätt att få in ny personal. Kineserna har sitt nyårsfirande i början på vårt år och då är det folkvandring i landet. Under den tiden väljer många att byta jobb, säger han och fortsätter:

– Men efter det har det gått lättare. I Kina har vi nu en personalstyrka som är något större än den var innan pandemin bröt ut.

undefined
I eventsortimentet finns tältkåtor med trästänger för alla typer av arrangemang. Copyright: Tentipi

Tentipis historia började 1989 då grundaren Bengt Grahn startade Moskoselkåtan som senare bytte namn. Återförsäljare och export kom in i bilden ungefär vid millennieskiftet. Verksamheten har sedan expanderat och ytterligare två fabriker har upprättats. En i Sunne, Värmland, och en i Qingdao, Kina.

Företaget, med återförsäljare på den globala marknaden och nästan 90 procent exportförsäljning, har ett adventuresortiment för camping, friluftsliv, jaktlag och sportfiskare, samt ett eventsortiment för olika typer av företag. Det är speciellt inom adventuresortimentet som efterfrågan har ökat under coronapandemin, berättar Patrik Rönnbo.

– Vi har en högre efterfrågan på friluftssidan än vi har kunnat leverera. Vi har sålt slut allting vi har kunnat producera fram till 2022. Nu drar vi igång nästa års säsong, säger han, men tillägger att tältkåtor fortfarande finns att få tag på hos vissa återförsäljare.

undefined
Adventuresortimentet med bärbara tältkåtor för friluftsliv, fiske och jakt är populärt bland kunderna. En värmekälla kan installeras inne i tältkåtorna. Copyright: Tentipi

Han vittnar om att antalet friluftsutövare ökat rejält under pandemin i och med att många ”hemestrat”. Det i kombination med att intresset har ökat också hos personer som redan tidigare tillbringat tid i skog och mark har resulterat i många nya kunder, berättar han.

Efterfrågan på eventsortimentet, som produceras i Moskosel, hade däremot en rejäl nedgång i början av pandemin. Men personalen hittade ett alternativ.

– Vi började sälja våra tält till företag som behövde utöka sina sittplatser för att klara restriktionerna och fortsätta kunna bedriva sin verksamhet, exempelvis vingårdar, museum och pubar. Vi har sålt slut och kan inte leverera förrän i december, säger Patrik Rönnbo.

Nu pågår en kamp för att öka produktionen och möta efterfrågan inom de olika sortimenten.

– Vi kommer att fortsätta anställa en till två i månaden i Kina där huvuddelen av produktionen är och vi kommer också att anställa fler i Sverige. Vi får se hur långt det räcker.

undefined

Rutinerade sömmare är att föredra, men det är inte det viktigaste, menar han.

– Erfarenhet är bra, men det är egentligen inte huvudkravet. Det är viktigare att personen har en känsla för hantverk. Vi ritar för hand och syr manuellt. De enda maskiner vi använder är symaskiner och en läggmaskin. Egenskapen vi söker hos de vi rekryterar är därför att de klarar av hantverket och har känslan i händerna, säger han.

I Sverige sker rekryteringen via Arbetsförmedlingen, personliga kontakter, lokal annonsering och sociala medier. I Kina använder de sig av jobbannonser och sätter upp anslag på grinden till fabriken, vid busstationen och vid anslagstavlor. En agent sköter ofta rekryteringen, berättar Bengt Grahn.

– Det som varit mest framgångsrikt är sömmerskornas egna kontakter. De rekommenderar och säger att det är en bra arbetsplats. Det har en stor betydelse, säger han om rekryteringen i Kina.

undefined
Tentipi har återförsäljare på den globala marknaden och nästan 90 procent exportförsäljning. Tältkåtorna är också populära bland lokalbefolkningen i Moskosel med omnejd, berättar Bengt Grahn.

Han berättar om hur det känns att företaget han startade för mer än trettio år sedan har vuxit på den globala marknaden med uppskattade produkter och anställda som trivs och rekommenderar sin arbetsgivare.

– Man nyper sig i armen. Jag har skapat ett globalt varumärke som är älskat och respekterat. Det är helt fantastiskt, långt utöver det jag drömde om. Jag startade inte med en stor vision utan bara för att ha en inkomst. Men jag har sett möjligheter och tagit vara på dem och utvecklat dem. Visionen har vuxit fram med tiden, säger Bengt Grahn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!