Fastkörning i byråkratin

Intresset för årets "Kör och sök" har varit högre än någonsin tidigare. Samtidigt har tjorv med länsstyrelsen förstört suget för arrangören.

Marcus Lindgren (tv) är i dagarna ute i skogen med Richard Åberg (th) för att sätta upp årets kontroller.

Marcus Lindgren (tv) är i dagarna ute i skogen med Richard Åberg (th) för att sätta upp årets kontroller.

Foto: Malin Johansson

Moskosel2019-01-31 17:57

Kör och sök är en skoterorienteringstävling i tuff terräng i stil med Ride and Seek i Arjeplog. Platserna till motionsklassen tog slut på bara två minuter i år. Samtidigt har arrangören Marcus Lindgren lagt över 100 timmar på att komma överens med länsstyrelsen.

– Ja det har varit ett rent helvete i år ärligt talat. Tidigare år har vi bara behövt prata med en på länsstyrelsen i Jokkmokk som sagt att bara vi inte kör i natura 2000 eller i naturreservat så är det lugnt. Men i år har det varit hiskeliga problem, säger Marcus Lindgren.

Det är Sveaskog som äger marken och de gav grönt ljus som vanligt. Samebyn i området har också gett tummen upp. Skogsvårdsstyrelsen hade inte heller något att invända. När Lindgren skickade in kartan över kontrollerna till länsstyrelsen tog det däremot stopp. Kontrollerna måste flyttas, samråd måste hållas och han har fått en lång lista med regler och åtgärder.

– Exakt där vi hade kontroller var det tydligen plötsligt för höga naturvärden. Sveaskog själva som äger marken har aldrig märkt av några spår efter tävlingarna och det bör väl de själva veta var de har viktig skog. Det känns som att någon verkligen försöker sätta käppar i hjulen, säger Lindgren.

Länsstyrelsens beslut är överklagat till mark- och miljödomstolen men det kommer inte hinna komma någon dom innan tävlingen körs i februari.

Själv arbetar Lindgren heltid och ordnar tävlingen på sin fritid. Flera företag har hört av sig och sponsrat med prispengar i år och alla han träffar är positiva till tävlingen. Därför hade Lindgren planer på att utöka evenemanget 2020 med freestyletävlingar och fler saker runtomkring. Men efter det här året är det tveksamt hur det blir.

– Det suger som musten ur en. Jag jobbar hundratals timmar gratis och det jag får ut är glada deltagare och beröm. Det är jättekul, men när det ska vara så här tjorvigt och kosta tid och pengar så blir man helt klart mindre sugen. Jag begär nio timmar av naturen för att arrangera det och så blir det sånt liv runt det. Då tappar man lusten lite, säger Marcus Lindgren.

Förhoppningen är ändå att det kanske blir enklare att anordna tävlingen 2020 efter årets stålbad i byråkratin.

– Vi gör allt som de bett oss göra, vi måste dra dem medhårs hur tokigt vi än tycker det låter ibland. Då kanske de ser hur bra vi sköter evenemanget till nästa år, säger Lindgren.

Tävlingssugna förare har till den 17 februari på sig att ansluta sig till de 27 anmälda i pro-klassen. Motionsklassen är fullbokad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!