Nu är sommartågen igång

Sakta rullar rälsbusståget in och stannar vid perrongen vid järnvägsstationen i Moskosel. Ungefär en halvtimme senare än tidtabellen, men vad gör väl det.- De som åker med oss åker inte för att de har bråttom mellan A och B, säger tågvärdinnan Lina-Märta Vestlin på Inlandsbanan.

Lina-Märta Vestlin, Östersund, jobbas som guide ombord på Inlandsbanetågen. "Här möter man alla sorters människor. Det är det som är så roligt med jobbet".

Lina-Märta Vestlin, Östersund, jobbas som guide ombord på Inlandsbanetågen. "Här möter man alla sorters människor. Det är det som är så roligt med jobbet".

Foto: Göran Westerlund

MOSKOSEL 2011-06-09 06:00

Sommartrafiken på Inlandsbanan 2011 startade i måndags, på nationaldagen. Förutom Lina-Märta Vestlin och lokföraren
Bosse Sandberg finns tre passagerare ombord vid ankomsten till Moskosel.

- Vi har ju just startat för säsongen. Fast i går, måndag, hade vi cirka fyrtio passagerare med upp till Gällivare, säger Lina-Märta, som ser fördelar med mjukstarten:

- Nu har vi ju tid att prata och lära känna de som finns här i
Moskosel och på de olika fikaställena.

Ingen klyscha
En försening, som den i tisdags, är ingen stor affär för resenärerna på Inlandsbanan.

- Vi fick vänta på att komma iväg från Gällivare i morse, malmtågen fick köra före. Men för de som reser med oss är det resan som är målet. Det låter kanske som en klyscha, men det är faktiskt så, säger Lina-Märta.

I fjol, när hon gjorde sin första sommar som guide ombord, reste cirka 18 700 passagerare amed tågen på Inlandsbanan.

- Vi får möta alla sorters människor, det är det som är så roligt!

Dubbla turer
I år hoppas Grand Nordic AB, det bolag som sköter turisttrafiken på Inlandsbanan, på cirka
19 000 passagerare.

Turisttrafiken körs till och med den 28 augusti.

Under högsäsongen, 27 juni-31 juli, körs dubbla turer då även trafiken är i gång på den södra bandelen mellan Kristinehamn och Mora.

FAKTA Inlandsbanan:

Idén att bygga Inlandsbanan väcks 1894 av generalstabschefen Axel Rappe. Tre år senare diskuteras frågan första gången i riksdagen.

1907 beslutar riksdagen att den första etappen av järnvägen ska byggas, tio år senare fattas beslutet att bygga sista delen, sträckan Vilhelmina - Gällivare.

Efter 30 års järnvägsbyggande invigs den 6 augusti 1937 Inlandsbanan med en stor fest i Kåbdalis, där rallarlagen från norr och söder möttes.

1990-1991 lägger den socialdemokratiska regeringen ett sparförslag som innebär att persontrafiken på Inlandsbanan läggs ned och ersätts med busstrafik. Protester tvingar den nytillträdda borgerliga regeringen att ompröva Inlandsbanans framtid.

1992 beslutar riksdagen att Inlandsbanan förblir statlig egendom och att Inlandsbanans aktiebolag, IBAB, bildat av 15 kommuner från Mora till Gällivare, ska få nyttjanderätt till banan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om