Den gångna helgens soliga dagar påminde Piteåborna om att vårvintern är i annalkande. Utelivet lockade men isbanan vid Norrstrand ligger fortfarande under djup snö. Plogningen som skulle påbörjas på måndagen fick återigen skrinläggas då ett nytt fel uppstått på pistmaskinen.
Piteåbor som gillar friluftsliv har istället hittat isbanan som är dragen på havsisen från Renöhamn och in mot Mosesholmen och Hällskär.
– Det var väldigt mycket folk här ute, jag tror inte 200 personer räcker, säger Ove Lundmark som är en av entusiasterna som sköter banan.
En annan entusiast är Jan Isaksson som bor på Nördharaholmen.
– Det är tredje året vi plogar, första året plogade jag själv men nu är vi nog tio gubbar som bor här runt fjärden som hjälps åt och jobbar med banan. Vi har också skottat fram grillplatser både på Hällskär och Hönsklubben, säger han och fortsätter:
– Vi har tagit det i etapper, det sista vi gjorde var mellan Hönsklubben och Hällskär i helgen så att det gick att gena från det så kallade Paradiset. Helgen innan plogade vi mellan Hönsklubben och Renöhamn.
Det är endast ideella krafter som plogat upp den 1,8 mil långa isbanan med tre skidspår och en gångbana/isbana som går parallellt.
Sedan isen blivit tillräckligt tjock har fem fyrhjulingar och en pickup med plog använts regelbundet för att hålla isbanan fri från snö och Jan Isaksson säger att det inneburit mycket jobb.
– Innan det stora snöfallet var det 23 centimeter kärnis. Nu är det cirka 40 centimeter men hälften är mer frusen snö än is. Det är dålig kvalité och det är som att borra i isglass, säger han och fortsätter:
– På vissa ställen har isen inte ens burit fyrhjulingar med band. Då har vi packat och åkt tillbaka och fortsatt nästa dag. Där det varit jättemycket flödvatten har isen frusit, man får leta sig fram litegrann.
Går det åka skridskor på isbanan?
– Den kvalitén har det inte blivit än. Vi hoppas att det ska bli färskt vatten som fryser på banan.
Det är inget fel på drivkraften hos "gubbgänget", som de kallar sig.
– Jag håller på att bygga en ishyvel så att vi kan skrapa isen för att den ska få en bättre kvalité, säger Mats Ögren.
– Isbanan är i ständig utveckling. Den har haft olika längd under åren vi plogat. Nästa år går ju ett par stycken i pension, så då vet man inte hur avancerat det kan bli, skojar Ove Lundmark.