Musiker designar kläder i kampen mot AIDS

Några av musikvärldens största artister samarbetar med H&M och Designers against AIDS för att öka ungas medvetenhet och för att stödja kampen mot sjukdomen. Robyn, N.E.R.D och Yoko Ono är några av de som designat t-shirts, linnen och bodies.

N.E.R.D

N.E.R.D

Foto:

Mode2009-05-16 06:00
För andra året i rad samarbetar H&M med välgörenhetsorganisationen Designers against AIDS för att sprida budskapet om säker sex till ungdomar.
Förra årets kampanj samlade enligt H&M in över 15 miljoner kronor till HIV/AIDS-förebyggande projekt. 25 procent av försäljningspriset skänks till projekt som ökar medvetenheten om HIV/AIDS. Kollektionen är i 100 procent ekologisk bomull och kommer att säljas på ungdomsavdelningen från 28 maj.
80-tal
- Hela kollektionen har en tydlig 80-talskänsla, med mängder av färgstarka och grafittiliknande tryck. Tjejer kan till exempel bära plaggen tillsammans med korta kjolar eller slitna jeans och stora smycken, killar kan kombinera dem med jeans i olika färger eller uppvikta chinos, allt för att förstärka 80-talskänslan. Kampen mot AIDS är enormt viktig, och på H&M är vi oerhört imponerade över den entusiasm och det engagemang vi har sett hos alla de kändisar som har varit med och utformat kollektionen, säger Ann-Sofie Johansson, H&M:s designchef.
I år medverkar flera musik och modestjärnor.
N.E.R.D använder sig av ett grafiskt tryck för att nå ut med budskapet "Use your brain" på linnen och t-shirts i olika färger, medan Katy Perrys uppmaning lyder "What’s on the outside is what counts. Cyndi Laupers 80-talsinspirerande linne har orden "Girls just wanna have safe sex" nerklottrat med läppstiftslikande skrift. Robyns budskap lyder "Protect your body" på en t-shirt med diamanttryck.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om