Nya Allroad är byggd för tuffa tag

När tyska Audi för tio år sedan lanserade sin första upplaga av Allroad var det nästan en kopia av Volvo V70 Cross Country (XC70). Fast bättre i nästan allt - och mycket dyrare. Nu får den en lillebror - Audi A4 Allroad. Men under åren som gått har A4-modellen växt ikapp sin gamle storebror och dessutom blivit billigare.

Audi A4 Allroad tar sig fram i tuff terräng tack vare ett bra fyrhjulsdrivningssystem och ett vidareutvecklat stabiliseringsprogram. Men markfrigången är för liten och bilen riskerar att bli hängande på underredet.

Audi A4 Allroad tar sig fram i tuff terräng tack vare ett bra fyrhjulsdrivningssystem och ett vidareutvecklat stabiliseringsprogram. Men markfrigången är för liten och bilen riskerar att bli hängande på underredet.

Foto:

München2009-04-23 06:00
När jag år 2000 körde första utgåvan av Audi A6 Allroad stod det 410 000 kronor på prislappen. Under huven satt en bensinsexa som drog nästan 1,3 liter milen. Bilen hade en toppfart på 230 kilometer i timmen och accelererade 0—100 kilometer i timmen på 7,7 sekunder.
När nya Audi A4 Allroad nu lanseras är den rymligare än sin storebror och den nya TFSI-motorn nöjer sig med 0,8 liter milen - trots att den accelererar snabbare till 100 kilometer i timmen och ger samma toppfart. Men bäst av allt är att den är 40 000 kronor billigare än sin föregångare. Då ingår dessutom den sjustegade DSG-växellådan (Direct-Shift Gearbox). Och jämför du penningvärdet mellan då och nu är prisglappet ännu större.
Över huvud taget är gamla Allroad en klumpeduns jämfört med den här sprintern. Med DSG, dynamisk styrning och aktivt chassi växer hornen oroväckande snabbt hos föraren. Det är bara att gasa och ratta - bilen går precis dit du vill.
Stannar automatiskt
Den svenske importören tror dock att de flesta köpare kommer att välja den ännu snålare 2,0-litersdieseln på 170 hästkrafter som ger ett vridmoment på hela 350 newtonmeter från nära nog tomgångsvarv. Den får start- och stoppfunktion som standard från produktionsvecka 22 och nöjer sig då med 0,62 liter milen. Släpp gasen och lägg ur växeln vid rödljuset så stannar motorn. Men när du trampar ner kopplingen för att lägga i växeln hoppar den igång igen.
Både bensin- och dieselbilarna har ett regenereringssystem som under inbromsning laddar batteriet.
Fyrhjulsdriften med torsendifferential (en förkortning av det amerikanska Torque Sensing, en typ av differentialväxel) är densamma som i vanliga A4 och A6 Quattro men antisladdsystemet har här kompletterats med ett offroad-läge som aktiverar stabiliseringsprogrammet om exempelvis ett hjul lyfter i kuperad terräng.
Parkerar själv
Bland de assistanssystem som finns på tillvalslistan finns teknik som håller reda på trafiken i döda vinkeln, larmar om bilen kommer ur kurs och fixar fickparkeringen utan att förarens ens behöver hålla i ratten. Det är knappast någon teknik som ger Audi det försprång som man hävdar i reklamen, men det kompletterar bilden av en bil som erbjuder hugade spekulanter ett brett spektrum av möjligheter.
Audi A4 Allroad lanseras i Sverige i månadsskiftet maj—juni.
TEstFakta Audi A4 Allroad 2,0 TDI
ALLMÄNT 9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 775
Max släpvagnsvikt (kg) 1 600
Drivning Fyrhjulsdrivning
Växlar M6
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 968
Maxlast (kg) 425
PRESTANDA 8 av 10 poäng
Effekt (hk) 170
Vridmoment (Nm/varv) 350/1 750
CO2 (g/km) 164
0-100 km/t på (sek) 8,9
Vändcirkel (m) 11,5
KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 40/60
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 490/1 430
Luftkonditionering ACC
Styrservo Hydraulisk
SÄKERHET 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 6
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI 8 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 340 200
Skatt (kr) 4 394
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,62
Serviceintervaller (mil/år) 2 000/1
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/3
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 7 066
Strålkastarglas/insats (kr) 4 112 (xenon)
PLUS:
Hög kvalitetskänsla. Vassa köregenskaper. Snåla motorer.
MINUS:
Ingen terrängbil trots utseendet. 18 centimeter markfrigång är i minsta laget.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Volvo XC60 2,4D
352 900 kronor.
Ny svensk utmanare i klassen. Bullrig dieselmotor.
Mercedes GLK 220 CDI 4-Matic
379 900 kronor.
Galanten i klassen som trivs bäst på vägen.
BMW X3 xDrive 20d
369 000 kronor.
Gamlingen i sällskapet (lanserad 2003) som fortfarande är konkurrensduglig.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om