Ewerths jobb skapar stämning

För inte så länge sedan fanns det ett piano i snart sagt varje svenskt hem. Att lära sig spela klaver hörde bokstavligen till god ton, som grundade sig på en månghundraårig tradition. Ewerth Richardsson stämmer pianon, ett finlir som kräver stor koncentration.

Ewerth Richardsson stämmer pianon på sin fritid. Pianot på EFS Bergsviken stäms tre-fyra gånger per år.

Ewerth Richardsson stämmer pianon på sin fritid. Pianot på EFS Bergsviken stäms tre-fyra gånger per år.

Foto: Maria Johansson

MITT JOBB2010-10-09 06:00

Videon är inte längre tillgänglig

Pianot har under större delen av sin 300-åriga historia varit en musikalisk och social samlingspunkt i hem, skolor och konsertsalar. Dess mångsidighet och stora uttrycksmöjlighet har gjort det både till ett musikaliskt måste och ett redskap för några av våra största musiker.
Det är dock ett tekniskt komplicerat instrument som ställer krav inte bara på ägarens omsorger utan även på den person som får uppdraget att stämma och justera instrumentet. En sådan person är Ewert Richardsson som stämmer pianon på sin lediga tid.
Bra gehör ett måste
Bra gehör är inte helt oväntat ett måste för pianostämmare, men även att ha en stor portion tålamod. Proceduren tar cirka en och en halv timme. Ändå blir det inte alltid bra, oftast på grund av pianots kvalitet och skick.
- Är det jag som ska ge mig eller är det pianot, brukar jag tänka. Men när man arbetat två timmar eller mer, är det dags att acceptera att det inte blir bättre. Då får man berätta för kunden att man gjort så gott man kunnat, säger Ewerth Richardsson.
Stämmer på fritiden
Tidigare jobbade Ewerth som pianostämmare på halvtid, men det slet på kroppen och till slut fick han alltför ont i axeln. Nu har han ett annat arbete och stämmer bara på fritiden.
- När man stämt pianon i fyra-fem timmar per dag är man helt uttröttad eftersom arbetet kräver stor koncentration.
Självlärd
Ewerth är till största delen självlärd men tog privat undervisning och en tysk kurs och började stämma själv 1982. Till sin hjälp har han en stämnyckel som han vrider stämnaglarna med, alltså påverkar strängens spänning, en stämgaffel som ger en korrekt stämton, ett antal gummikilar som oönskade strängar dämpas med, så att de inte stör hans lyssnande.
För att pianot ska leverera ljuva toner i många decennier, vill han påpeka vikten av att sköta det rätt. Årstidsväxlingarna påverkar instrumentets funktion i allra högsta grad, på grund av olika luftfuktighet.
Skötseln viktig
På vintern är det knastertorrt i de flesta hem, på sommaren fuktigt, det är inte bra med ojämn luftfuktighet för levande material. Vill man ha en bra miljö för sitt piano kan man ha rikligt med blommor som avger fukt. Ett annat tips är att ha en torkställning för tvätt i samma rum. Man ska heller inte ha ett piano nära ett element eller ett fönster så att solen lyser på det.
Extra viktigt
- Jag har hört talas om att folk ställt in ett vattenglas i innandömet på pianot, men det hjälper inte. Två liter vatten per dygn ska dunsta för att luftfuktigheten ska vara tillräcklig att kompensera ett torrt rum.
Han tycker det är extra viktigt att instrument som används av skolbarn låter som de ska.
- Är man nybörjare och ska lära sig spela, måste det vara väl stämda instrument för att eleven inte ska höra olika toner på samma tangent. Då blir man osäker, vilket kan göra att man tappar lusten att spela.
FAKTA Piano
I slutet av 70-talet såldes årligen runt
10 000 nya akustiska pianon och flyglar i Sverige.
I dag är siffran nere på cirka 350 pianon och omkring 100 flyglar.
En orsak till att det är så stor skillnad är att det i dag säljs ett antal digitalpianon och så finns det en uppsjö av begagnade instrument på marknaden.
Ett nytt piano kostar från 30 000 kronor. En Steinwayflygel av yppersta kvalité går lös på minst 500 000 kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om