Investerarna är Staffan Ruuth, affärsängel och Tobias Andersson, grundare av Turborilla. Båda ingår i Arctic Ventures. Dessutom går Thomas Lindgren med mångårig erfarenhet av svensk spelindustri och Jonas Svensson, vd och ägare av Franco Willier in som investerare. Noah har precis lanserat sin digitala marknadsplats där konsumenter kan köpa närproducerad mat direkt från källan.
– Det är mycket roligt att vara med och utveckla Noah, en tjänst som gör det lätt att handla lokal mat och gynna lokala producenter. Det finns redan ett stort intresse hos konsumenter och producenter, säger Staffan Ruuth, erfaren affärsängel.
Samtliga fyra investerare är involverade i en mängd startups och har stor erfarenhet av affärsutveckling och IT.
– Fantastiskt! Det är en sådan värdemätare att så erfarna investerare ansluter till vårt team. Deras kunskap och nätverk kommer vara ovärderliga när vi lanserar brett. Sverige har tappat många småskaliga livsmedelsproducenter på grund av dåliga marginaler, men nu ska det bli ändring på det, säger Malin Winsa, vd Noah.
Noah lanserade nyligen sin app Noah Lokal Mat för konsumenter i Boden och Luleå med producenter från hela Norrbotten. Inom kort kommer appen bli tillgänglig i Piteå och Skellefteå och därefter i resten av landet. Det nya kapitalet innebär att företaget kommer kunna anställa fler och öka sin marknadsföring.
– Jag ser fram emot att satsa framåt tillsammans med våra nya partners och se resultatet av att föra samman duktiga producenter med konsumenter. Det blir som förr då man möttes på marknaden, fast på ett nytt hållbart sätt, säger Linda Viljeros, medgrundare Noah.