Blodigt allvar på olycksövning

Med ansiktet fullt av blodröd vampyrfärg spelade Pär Vestin huvudrollen i en stor katastrofövning i vindkraftsparken på torsdagen.

Pär Vestin spelade huvudrollen som skadad i en fingerad trafikolycka inne på vindkraftsområdet i Markbygden på torsdagen. Övningen kördes fullt ut för att vässa organisationen och beredskapen.

Pär Vestin spelade huvudrollen som skadad i en fingerad trafikolycka inne på vindkraftsområdet i Markbygden på torsdagen. Övningen kördes fullt ut för att vässa organisationen och beredskapen.

Foto: Jan Westerberg

MARKBYGDEN2018-05-31 16:32

Nio mil nybruten grusväg ligger utfläkt i skogsområdet utanför Fagerheden i Markbygden, där vindkraftsexploatören GE inom kort påbörjar arbetet med att resa sina verk; 60 i år och ytterligare 119 under nästa år.

Ytterligare fyra mil väg ska brytas, enbart för GE:s räkning, och en bilresa runt om i skogsområdet visar ett helt batteri av verksamma grävmaskiner, dumprar, lastare, vältar, traktorer och bandschaktare.

Redan nu sysselsätter NCC med underentreprenörer 130 personer på plats, med ett nybyggt kontorsbarackläger ett stenkast från väg 373 som bascamp.

Arbetsuppgiften består i att bygga skogsvägar, gjuta enorma betongfundament där tornen ska resas, plus att dra totalt 40 mil kabel i nyplöjda kabeldiken öronmärkta endast för detta tvååriga GE-projekt.

Och inte ett enda torn är rest ännu. Först torsdag nästa vecka börjar GE:s byggpjäser att rulla in på långa trailers från Haraholmen, och då ansluter även tornbyggarfolket.

Säkerhetsaspekterna är högt prioriterade i området. På torsdagen arrangerade NCC med underentreprenörer en katastrofövning för att trimma alla säkerhetsdetaljer runt en fingerad olycka inne på området.

– Scenariot var en kollision mellan en dumper och bil. Bilföraren satt fastklämd ymnigt blödande från huvudet, medan dumperföraren var svårt chockad, förklarade Gustav Sterling planeringsansvarig vid NCC.

Låtsasolyckan togs på största möjliga allvar med första hjälpen-insats, larm till räddningstjänsten (därifrån personal dök upp från Piteå), upprättande av en krisledningsgrupp i bascampen och hela spektrat av behövliga åtgärder.

Hela insatskedjan blev i efterhand noga analyserad och diskuterad – med mål att finna brister eller svaga punkter.

– Vi från räddningstjänsten är ju minst 20–25 minuter borta vid ett larm. Ibland är det svårt att köra fort på smala 373:an som ofta är trafikerad av tunga breda fordon, konstaterade Daniel Granberg från Räddningstjänsten i Piteå.

– Det är viktigt att all vindkraftpersonal är samtränade, rätt utrustade och gör rätt saker intitialt om en olycka inträffar, förklarade kollegan Peter Granberg.

Sedan ventilerades allt från att stoppa blodflöde, rekvirera maskiner för att frigöra hopkörda fordon, tidsaspekter, till att ordna vägvisning och skapa fria vägar för ankommande räddningspersonal.

Huvudpersonen själv, Pär Vestin, den skadade med röd vampyrfärg penslad i pannan, såg nöjd ut över insatsen som helhet.

– Det är viktigt att öva tillsammans och utvärdera alla punkter, och här har alla inblandade skött sina uppgifter klockrent, menade Vestin och torkade fiktivt blodstänk på en vit pappersbit.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!