Moström om tunga kvartalet: "Relativt sett bra"

Statliga gruvjätten LKAB redovisar ett vinstfall för andra kvartalet 2023, jämfört med samma period förra året. Vinst före skatt är 3,6 miljarder kronor andra kvartalet 2023, jämfört med 5,1 miljarder samma period i fjol.

LKAB går sämre ekonomiskt andra kvartalet 2023, jämfört med andra kvartalet 2022.

LKAB går sämre ekonomiskt andra kvartalet 2023, jämfört med andra kvartalet 2022.

Foto: Håkan Zerpe

Luleå2023-08-14 16:33

På måndag släppte LKAB sin delårsrapport för månaderna april till juni 2023.

Den redovisar ett rörelseresultat på 2,2 miljarder kronor andra kvartalet 2023 jämfört med 5,7 miljarder för andra kvartalet 2022. 

Vinstmarginalen för andra kvartalet i fjol var 46 procent, medan den ligger på 24 procent samma period i år.

Produktion och leverans minskade något i jämförelse med samma period förra året.

Flera miljarder i vinst, men ett tyngre kvartal sett till siffrorna. 

Verkställande direktören Jan Moström håller delvis med om det.

– Ja, det är ett tungt kvartal i kontexten vad vi gjort tidigare. Ser man på resultatet som sådant så kanske man inte kan klaga på det. Det är ett relativt sett bra resultat.

Är du missnöjd med "sista raden"?

– Missnöjd är väl kanske ett hårt uttryck. Vi har haft en utmaning vad gäller produktionsvolymer. Det är en kombination av underhållsstopp och produktionsstörningar.

Vilka siffror vill ni vara på?

– Det är en lönsamhet över tid.

Två av förklaringarna bakom det svagare resultatet är enligt LKAB att prisnivåerna för järnmalmsprodukter sjönk under kvartalet samt underhållsarbeten längs Malmbanan. Men även svårigheter att transportera rågods från övriga gruvor till Kiruna.

Kirunagruvan går inte heller för full kapacitet.

– Kirunagruvan håller vi på att åtgärda efter den stora sättningen 2020, vilket gör att den producerar väsentligt under plan. Vi har inte kunnat kompensera från Svappavaara, vi har haft för stora transportrestriktioner på Malmbanan.. 

I delårsrapporten skriver bolaget att produktionen i Kiruna kommer påverkas "under ytterligare ett par år".

Trafikverket utreder förutsättningar till dubbelspår mellan Boden och Luleå, hur skulle det hjälpa er?

– Ja, det skulle hjälpa oss. Det är en av de trängre sektorerna på Malmbanan och den är högprioriterad. Vad vi alltid poängterar är att hela Malmbanan är LKAB:s produktionssystem. Vi har tåg som går kors och tvärs från Luleå till Narvik. Vad som är viktigt för LKAB är en systemupplyftning av hela sträckan. 

Tror du att det kommer bli så?

– Jag vill inte spekulera i det. Det är en dialog som måste föras med övriga intressenter och i slutänden staten, säger Jan Moström.

LKAB har i år delat ut 7,5 miljarder till ägaren staten på förra årets vinster.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!