Utvecklingsplaner för Bottenvikens skärgård

Det finns stor potential för turistaktiviteter i Bottensvikens skärgård - i alla fall om man ska tro Elisabeth Ennefors, vd för Visit Luleå.

LULEÅ2009-03-28 06:00
Under fredagen arrangerade Visit Luleå ett utvecklingsseminarie, där man diskuterade hur man kan utveckla turistnäringen i Bottenvikens skärgård. Karin Voltaire från Visit Skärgåden, fanns på plats för att berätta om hur man gått till väga i Stockholm.
- Vad vi ville var att ha en livskraftig skärgård året runt, säger hon. Därför startade vi ett samarbete som går ut på att de olika turistbolagen går ihop och skapar ett gemensamt paket för resor ut i skärgården. Anledningen är att det tidigare var jättesvårt att ta sig ut i skärgården om vintern och då fanns det knappt någon aktivitet där. Nu kommer det bli enklare att ta sig ut och få uppleva skärgårdens underbara miljöer.
Gemensam marknadsföring
Nu är tanken att Visit Luleå ska göra en liknande satsning för att locka turister till Bottenvikens skärgård.
- Som det är nu så är den i sin linda. Det vi gjort är att vi har bjudit in representanter för Skellefteå, Kalix, Piteå och Haparanda för att tillsammans försöka ta fram idéer. Just nu har vi inga konkreta planer men vi ska lyssna på vad Karin Voltaire har att säga och försöka utgå från det. Tanken är att försöka få en gemensam marknadsföring mellan de olika turistbyråerna, säger Elisabeth Ennefors.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om