Men från Banverkets sida vill man nu dämpa eventuell oro:
- Valresultatet kommer inte att påverka Banverkets planering av projektet. Vi fortsätter oförtrutet med järnvägsutredningarna och senare med järnvägsplaner. Målet är fortfarande att kunna starta bygget år 2010 på sträckan Skellefteå- Piteå, säger Banverkets regionchef Björn Svanberg i ett pressmeddelande.
Budget i december
Banverkets budget läggs i december. Pengarna fördelas för tre år i taget, där första året är en fast budget och resten en prognos.- Vi får tillräckligt med resurser för åren 2007-2009 för att klara en byggstart. Järnvägsutredningarna för sträckan Robertsfors-Skellefteå-Piteå blir klara i början av 2008, säger Björn Svanberg.
Pengar för byggstart
I Framtidsplanen för järnvägen 2004-2015 finns tre miljarder avsatta för en byggstart av Norrbotniabanan. Totalt beräknas kostnaden för banan till 16-19 miljarder kronor.Järnvägens långtidsplan revideras med jämna mellanrum. I normala fall brukar det ske vart fjärde till sjätte år.
- I den revideringen, som vi inte vet säkert när den blir av, kan det förstås bli förändringar som påverkar byggstarten 2010. Det är inget vi vet i dag. Samma sak gäller för alla andra projekt i landet som ingår i långtidsplanen, säger Björn Svanberg.
I dag är det inte klart vilken del av sträckan Skellefteå-Piteå som ska byggas först.
- Ett av syftena med utredningar och planer är ju just att komma fram till bästa möjliga byggprocess, säger Björn Svanberg.