De 130 000 övernattningarna är utspridda på 21 000 resor till norra Norge, Sverige och Finland som har sålts sedan det gränsöverskridande projektet Visit Arctic Europa sjösattes i november 2015.
I projektet samarbetar Swedish Lapland med sina motsvarigheter Northern Norway och Finnish Lapland. Resor till länderna sampaketeras, vilket leder till att fler besökare turistar i flera länder under en och samma vistelse. Det gör också att de stannar i regionen längre.
Totalt har 164 nya paketresor tagits fram. 54 av dem kombinerar minst två av de tre berörda länderna.
Samarbetet har gett besöksnäringen i regionen tyngd.
– När länderna i det europeiska Arktis ser varandra som partners och jobbar tillsammans kan vi tävla mot andra väletablerade resedestinationer runt hela världen. Eftersom vi i mångt och mycket har samma möjligheter och utmaningar stärker det oss att arbeta tillsammans, säger Swedish Laplands vd Erica Mattsson i ett pressmeddelande.
– Dessutom ser många internationella turoperatörer alla arktiska länder som ett resmål snarare än olika regioner och länder.
I projektet ingår också att norra Skandinaviens hittills största säljmöte hålls i Luleå. I det just nu pågående arrangemanget träffas 70 researrangörer, 90 turistföretag och 20 övriga intressenter som till exempel Visit Sweden och Finnair.
– Vår arktiska region har en hög internationell attraktionskraft och det ses inte minst på det stora antal turoperatörer som deltar på workshopen, säger Erica Mattsson.