Tuff vinter för isbrytarna

I norra Bottenviken har bara de största och starkaste isbrytarna kunna manövrera och assistera fartyg under säsongen.

ISBRYT. Frej är en av de svenska isbrytarna som jobbat med tuffa isförhållanden under säsongen. (Arkivbild).

ISBRYT. Frej är en av de svenska isbrytarna som jobbat med tuffa isförhållanden under säsongen. (Arkivbild).

Foto: Amanda Kajava

LULEÅ2017-03-10 19:57

Ovanligt mycket hårda sydliga vindar har gjort att istäcket skjutits ihop till svårforcerade vallområden.

– De envist hårda vindarna från syd har pressat samman isen och skapat mycket besvärliga områden med hopskjuten is och isvallar runt inloppen till hamnarna i nordöstra Bottenviken, säger Tomas Årnell, isbrytardirektör på Sjöfartsverket.

Senaste tidens vindar från norr har dock fördelat ut isen över hela Bottenviken och norra Bottenhavet.

– Tidigare i vinter har vi oftast assisterat fartyg i anslutning till inloppen och i övrigt kunnat dirigera och övervaka trafiken. Men nu krävs mer generellt att isbrytarna behöver assistera över hela området, säger Tomas Årnell.

Prognosen framöver pekar mot en återgång till mildare väder med vindar från sydliga riktningar, vilket kommer att driva isfältet norröver där det trycks ihop och istillväxten avstannar.

Fakta Isbrytare

Svenska isbrytarna Atle, Ymer och Oden sköter om Bottenviken tillsammans med de finska kollegorna Polaris, Sisu och Otso samt Frej som är uthyrd till Finland.

Finland har också hyrt in Thetis som tillsammans med svenska Ale sköter om Norra Kvarken och norra Bottenhavet.

Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt.

Isbrytarna ger handelsfartygen assistans genom att övervaka, dirigera, leda och bogsera.

Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!