Vid en presskonferens som landshövding P-O Eriksson kallat till, kom sedvanliga retoriska svar på mediernas frågor, spörsmål som till stor del kom att handla om besked kring Norrbotniabanan. Men det uteblev.
Försvarade Förbifarten
Däremot förvarade finansutskottets ordförande investeringen på 27 miljarder i två mil motorväg, "Förbifart Stockholm".
- Ett riktigt beslut som gynnar hela Sverige.
Centerns Roger Tiefensee pekade på att utskottets beredningsarbete handlar om att ta fram ekonomiska ramar och han hänvisade till den infrastrukturproposition regeringen kommer med efter årsskiftet.
På frågan om Norrbotniabanan finns med där kunde ingen svara på i går och vinner den röd-gröna alliansen valet hösten 2010 är inte heller det någon garant för att den investering Banverket struntat i att ta med i sin långtidsplan, blir verklighet.
Sonja Karlsson (S) gav inga besked om partiet vill satsa på utbyggd kustjärnväg.
PT ställde frågan till landshövdingen utifrån ickebeskeden.
Tittar på tillväxten
PT frågade Stefan Attefall om den vaga inställningen till investeringar norrut kan bottna i finansutskottets sammansättning? Utskottet har 43 ledamöter, sex av dem kommer från Norrland räknat från Gävleborg och uppåt. Två av dem kommer från Norrbotten. Resterande representerar regioner i Syd- och Västsverige.
Attefall svarade att det är för att få en bra bild av vad som händer i hela Sverige som utskottet då och då lämnar riksdagen.
- I Norrbotten tittar vi på tillväxt och näringsliv där Norrbotten haft en bra utveckling, sade Attefall, innan han, landshövdingen och de övriga gav sig i väg för att studera vardagslivet i Haparanda.