- Dit kommer 200 andra lag från hela Europa. Så det ska bli riktigt kul, säger Ershag.
- Det här är ett bra projekt för studenterna som får tillämpa sina kunskaper i ett riktigt skarpt projekt och samarbeta mellan olika ämnesområden. Dessutom får LTU en chans att visa vilka bra studenter vi har, säger Elisabet Kassfeldt, projektansvarig vid universitetet.
Hon säger sig ha bra erfarenheter från tidigare års Formulastudenttävlingar. Men de gick ut på att skapa snabba bilar.
- Nu vill LTU grönifiera sig, alltså få en tydligare miljöprofil, förklarar Olov Ershag som därmed myntat ett nytt uttryck.
Något hans studiekamrater skrattar hjärtligt åt.
- Bara tekniker skulle kunna använda ordet grönifiera, ler
Andreas Lundström från Umeå.
Oavsett böjning av adjektiv som kommer de 14 studenterna vid LTU att bända till någonting unikt i universitets verkstad.
- Oerhört kul att få utveckla någonting själv, tycker Anders Marklund från Skellefteå.
- Tidigare har det mesta av våra studier handlat om teori. Nu är det på riktigt. Vi bygger allt från grunden.
Baldos är det samiska ordet för isflak.
- Eftersom vi kommer från norr ville vi ha ett namn som sticker ut och med anknytning till snö, is och kyla, förklarar Björn.
Team Baldos har valt att delta i tävlingsklassen "Urban Concept" där fordonen konstrueras för att likna en vanlig bil, med vardagsanvändande och vägduglighet i åtanke.
- Fordonet ska ha fyra hjul, backspeglar med mera och följa en lång rad tävlingsregler gällande bland annat säkerhet, förarmiljö och funktion. Helt enkelt likna en stadsbil, berättar Ershag.
Baldos blir en hybrid som ska drivas med etanol och elström.
- Vid tävlingen räknas energivärdet om för att motsvara bränsleförbrukningen av en bensindriven motor.
För att spara bränsle kommer motorn att vid exempelvis inbromsning köras baklänges och samtidigt ladda elström.
- Drivlinan är något som vi utvecklat själva. Förbränningsmotorn kommer bara att användas i intervaller för att generera en energibuffert till elmotorn som sitter direkt i navet på hjulen.
Låg vikt är också viktigt. Karossen görs av komposit.
- Till tävlingen har vi därför anlitat dansören Anna Holmqvist Fridh från Piteå som förare. Hon väger under 50 kilo. Vi andra är för tunga, säger Ershag.
Intresset från medverkande företag är stort. Möjligen kan Baldos bli förebilden till framtida energisnåla stadsfordon.
- Åtminstone kanske vissa delar, hoppas Ershag.